Tony Gudbrand är den äldsta föraren med licens som vi har i Sverige. Han lade av efter säsongen 2001 men kom sedan tillbaka säsongen 2017. Trots att Tony är 56 år planerar han inte att lägga av. Istället är han mer vältränad än någonsin och satsar stenhårt på kommande säsong.
Tony följde som liten med sin pappa på speedway i Vetlanda och Nässjö. Det la grunden till ett intresse som finns kvar än idag. När Tony var tolv år testade han att köra för första gången. Han berättar att han fastnade för farten och att det var en häftig känsla att åka.
– Jag testade första gången i Nässjö 1976, jag körde på den gamla banan i Brassbo. Det var väldigt läckert med farten, även om det inte var så mycket fart på den tiden. Det fanns inga grejer att köpa på den tiden så det var ju hemmabyggen alltihop. Jag kunde inte sladda ens när jag började tävla så det måste ha sett roligt ut. Jag var fruktansvärt startsnabb i början så det var det jag levde på när jag inte kunde sladda, säger Tony Gudbrand.
Att Tony var startsnabb under knattetiden är ingenting han tog med sig under resterande del av karriären.
– Jag tappade att jag var startsnabb direkt när jag började på stor cykel. Det har sedan första sekund på stor cykel varit min akilleshäl. Jag har fått armbåga mig fram, det har varit svårt med starterna. Jag har blivit bättre men jag jobbar än idag med det. Jag hatar att komma sist, det är det värsta jag vet. Därför jobbar jag hårt med starterna för att undvika att komma sist.
Tony kör inte speedway bara för att det är en kul hobby utan det gäller att vinna
– Jag kör speedway för adrenalinet och känslan att få vinna ett heat. Det är en euforisk känsla som inte går att beskriva och det är det jag tävlar för.
Efter säsongen 2001 slutade Tony med speedway för att sedan 2017 återuppta karriären. Så här säger han om det beslutet.
– 2001 körde jag för Getingarna i Allsvenskan och var samtidigt ordförande i klubben. Jag tröttnade på allt vad speedway hette och sålde alla grejer och gav upp. 2016 hade jag flyttat tillbaka till Jönköping från Stockholm. Då hade jag kontakt med Nässjös ordförande och han sa att det inte skulle bli något lag i Nässjö nästa säsong. Jag tänkte direkt att finns det inget lag så finns det snart ingen klubb eller bana. Jag tänkte att jag ställer upp och så kanske det går att hitta någon mer veteran. Vi lyckades få ihop ett lag till 2017, jag tror vi tog fyra poäng på fyra förare i premiären. Det var väldigt pinsamt men extremt kul. Till 2018 satsade jag hårdare. 2017 körde jag på gamla däck och grejer. Sedan har det bara rullat på och jag tycker det är jättekul att köra. 2019 och 2020 har det gått bra, jag tycker det är kul att slå de här unga pojkarna som är mellan 16 och 20. Jag hade kunnat vara farfar åt dem.
Inför säsongen 2021 satsar Tony riktigt hårt. Han har inte legat på latsidan under vintern och han har höga mål med säsongen
– Så vältränad som jag är nu var jag inte ens under tiden då jag åkte i Elitserien. Jag har även köpt riktigt bra grejer att åka på till den här säsongen. Jag är riktigt taggad. Jag siktar högt och vill åka i Bauhausligan. Det finns ju numera möjlighet att sätta in en sjunde förare som inte har några schemalagda heat. Det är främst där jag siktar. Allsvenskan och Division 1 vill jag gärna åka också. Ett annat mål jag har är att få ställa upp i ett SM kval igen och försöka kvala in. Det hade varit häftigt. Jag har fysiken och bra motorer och känner mig inte hindrad av det. Jag har under vintern köpt en cross och tränat mycket på den. Det är en ny erfarenhet och jag tror det är viktigt, det är svårt med mängdträning på speedway då man måste serva motorn efter 35 minuter.
Kärleken till sporten är det inget fel på. Under samtalet hör man hur Tony snudd på låter förälskad när han pratar om sporten. Jag har nog faktiskt aldrig hört någon som man märker så tydligt på att personen älskar speedway.
– Det är så otroligt roligt och fascinerande, det finns inget bättre. Det är underbart att vara på plats på en GP-tävling eller att bara sitta i soffan och titta. Jag sitter och skriker, det är det bästa som finns när man verkligen lever sig in i det. Jag önska att fler fick uppleva sporten, det är så lätt att ta till sig.
Rollen i Lejonen 2021 beskriver Tony som en papparoll.
– Jag hoppas få en papparoll till de yngre killarna. De finns ju de som håller en mycket högre klass än jag så då får man ju försöka lära sig av det. Vi får väl se i vilken serie jag kommer köra men som sagt jag hoppas få känna på Bauhausligan igen. I Bauhausligan blir man som en nykomling igen men det är bara att gasa.
Tony har haft en lång karriär. Han tycker att hans största meriter är SM finalerna och hans framgångar i Individuella tävlingar.
– Jag har kört några individuella SM finaler, USM, JSM och stora SM Noterbart är att på den tiden kördes kvartsfinal och semifinal innan man fick köra JSM final.Jag har även kört par SM. Jag tog två lag SM silver med Örnarna. Sedan har man ju vunnit en hel del individuella tävlingar.
Trots att Tony nu är 56 år planerar han inte för att lägga av.
– Jag är oerhört tacksam för alla mina sponsorer som möjliggör min satsning. Det kostar så oerhört mycket pengar att hålla på så det inte hade gått utan deras stöd. Min kropp läker fortfarande väldigt bra. Man får hålla på tills man är 60 år och det kommer jag nog att göra. Efter det får man söka dispens och det kommer jag nog att göra. Man ska hålla sig borta från skador och gör jag bara det så ser jag inget slut på karrirären, avlsutar Tony Gudbrand.
Adam Holman
Foto: Anna-Karin Nilsson
Var läsningen värd några kronor? Sidan drivs ideellt med en hel del utgifter. Vore därför tacksam om ni ville Swisha några kronor till 1230908236. Inget bidrag är för litet allt är välkommet.