- Annons -

Anders Fröjd: “Jag är lite som en scout”

Anders Fröjd kom in på speedwayen av en slump, några säsonger senare var han lagledare och har idag meriter som tre SM guld och två Elitserieavancemang. Han har tidigare varit målvakt på elitnivå i ishockey, någonting han har nytta av i speedwayen.

- Annons -
- Annons - Bild av reklam till Målillas GP i Speedway

När Anders var ung körde han motocross, några kompisar från orten där han bodde frågade om han inte skulle med och titta på en speedwaytävling. Han sa ständigt nej när dem frågade.

– Jag kommer från en liten by som heter Ytterby som ligger utanför Kungälv. Det fanns ett speedway intresse där då några förare som kört för Kaparna kom därifrån. Det var många killar i min ålder som åkte på speedway, jag sa ständigt nej men en gång 2001 lovade jag att följa med. Det var Kaparna mot Masarna och det var en häftig match. Masarna hade Rickardsson, Adams, och Havelock. Man stod väldigt nära banan och jag tyckte det var väldigt häftigt att komma så nära som man gjorde på Arendalsbanan i Göteborg, säger Anders Fröjd.

 Efter den gången så gick han på varje hemmamatch som var kvar den säsongen, i och med att Anders vid denna tidpunkt var resande säljare i sitt yrke passade han även på att gå på en del bortamatcher. När säsongen var slut ville Kaparna ha hjälp att fixa sponsorer, Anders jobbade vid denna tidpunkt extra med att hitta sponsorer åt Frölunda. 

–  Jag lovade att hjälpa Kaparna med sponsringen inför säsongen 2002. Jag märkte snabbt att det var total kaos i föreningen, jag gick in som suppleant i styrelsen och blev lite av ett bollplank till lagledaren Ingvar Pettersson och Christer Antonsson. Det gick bra det året vi kom tvåa. 2003 kan man säga att jag var sportchef tillsammans med Kenneth Nyström, vi ansvarade för laget mot lagledarna. Det var om möjligt ännu mera kaos i klubben detta året, så jag hoppade av mina uppdrag och blev kontaktad av Dackarna. Dackarna 2004 var första året jag var riktigt huvudansvarig, så gick det till när jag blev lagledare.

- Annons -

Anders är duktig på att hitta förare som slår igenom lagom tills han har dem i Lejonen. Chris Holder, Darcy Ward, Maksym Drabik och Kacper Woryna har alla någonting gemensamt. Anders tog dem till Sverige när de var unga. Han förklarar att det nog har att göra med hans idrottsbakgrund. Anders var en duktig ishockeymålvakt som spelade på elitnivå.

– Det spelar ingen roll om du hållit på med fotboll, handboll eller vilken sport som helst. Har man spelat på en hög nivå är det ganska lätt att se, kroppsspråk, hur dem uppträder,  det är ganska lätt att se om det finns kompetens. Det behöver man inte vara Einstein för att göra. Sedan är det ju så att jag är ju ute och tittar på mycket speedway. Jag åker på GP, danska ligan, polska ligan, junior VM och diverse kval tävlingar. Jag har varit som en scout ungefär, jag åker på många tävlingar och blandar nöje med jobb. Jag är ute, har stora öron och samlar på mig så mycket information som möjligt. Jag tittar heller inte bara på hur de är på banan utan försöker skapa mig en så bra bild som möjligt av hur de är i depån och som människor. Har man hållit på med någon form av elitidrott lär man sig att se fort vad det är för typ av förare och hur de är som människor, det är min nyckel.

Vi kommer in på Lejonens säsong 2020, Anders berättar att Lejonen gör sitt bästa ekonomiska resultat i klubbens historia.

– Det är väldigt viktigt för oss att ekonomin är bra. Vi hade en konkurs 2011 som gör att vissa företag i trakten fortfarande är skeptiska till oss. Det ekonomiska och sportsliga ska för oss harmoniera och det gjorde det 2020. Sportsligt gick det också väldigt bra, vi vann hemmamatchen i semin men förlorade bortamatchen. Vi slutade trea och det var ett bra resultat. Vi är jättenöjda med att vinna grundserien.

2021 är målet att gå till slutspel och att väl där utmana om guldet.

– Det är lite tuffare i år när det är ett lag till med och att sex lag går till slutspel. Det går ut på att vinna när man är i ett slutspel så det är självklart målet.

Till 2021 har Polen ändrat reglerna så att man bara får köra i Polen och en liga till om man kör i polska högstaligan. Kör man i andraligan är det två ligor till som tillåts. Jag är nyfiken på hur Anders ser på det hela.

– Det finns två sidor på myntet, de betalar några extrema summor pengar för sina förare. Ett normalt år betalar de tre gånger mer än de svenska klubbarna. Polen är huvudarbetsgivaren för klubbarna och så ska de skicka iväg förarna för kaffepengar i Sverige. Jag förstår mycket väl att de har gjort såhär. Jag tycker att det är tråkigt för förarna, de flesta förarna  behöver köra mer än en match i veckan för att utvecklas. Tyvärr hamnar många förare i kläm av reglerna, speciellt danskarna. Polsk speedway får enorma TV pengar, de får cirka 100 miljoner per säsong. Då måste de bästa vara med för att säkra den produkten. Det är inte hållbart för dem att riskera att de bästa förarna skadar sig när de kör för vad polska klubbarna tycker är kaffepengar i Sverige. Detta är nog bara början, det är bara en tidsfråga innan dem inte släpper förarna alls. Hur lång tid det tar är svårt att säga men det kan gå fort om någon av polska ligans stjärnförare skadar sig i Sverige.

För att få ett större intresse för sporten jobbar Lejonen hårt, de satsar på en bra ungdomsverksamhet, de jobbar med att förbättra arenan genom att bygga ut läktaren och VIP-en och de jobbar även hårt på sociala medier.

– Jag tycker att vi tillsammans med Indianerna och Smederna är de bästa ungdomsföreningarna när det gäller återväxt, guldhjälm och knatte. Vi kommer 2021 ha lag i alla serier utom 250. Vi har så många guldhjälmsförare att de guldhjälmsförare vi har kan ställa upp med ett fullt 80cc lag 2022. Vi jobbar hårt med arenan för att publiken ska få en bra upplevelse. Vi lägger ut mycket information i våra sociala medier och jobbar stenhårt för att bli bättre på det. Vi satsar även på digital marknadsföring i närområdet.

Till 2021 är GP tillika lokala föraren Oliver Berntzon tillbaka i moderklubben efter fem säsongers frånvaro. Anders beskriver vikten av att ha honom tillbaka.

– Jag kommer ihåg när Vispen sprang nere på banan 2007, han är liten idag men då var han ju ännu mindre. Jag har en väldigt bra relation med Oliver och har känt hans pappa länge. Senast jag hade Oliver i Lejonen 2015 hade han lite problem med hemmabanan, han fick inte till det riktigt. Efter den säsongen stack han till Dackarna och det är klart att det blev en besvikelse för många. På sensommaren 2020 växte det fram att Oliver ville komma hem, vi tackar aldrig nej till en egen produkt. Vi hade en väldigt bra dialog och vi var ärliga med hur mycket vi kunde betala och att han förmodligen kunde få mer i andra klubbar. Vi sa att du får dina pengar i tid och får köra inför dina fans på hemmaplan. Det var ett ömsesidigt intresse. Det har varit väldigt bra gensvar från sponsorerna och fansen. Fyra förare har lokal anknytning i vårt lag och det är oerhört viktigt. 

2021 har Lejonen satsat mycket på svenska förare, någonting de tidigare inte varit kända för.

–  I startsjuan kommer vi ha fyra svenskar, det är vi inte kända för. Det har varit mycket australiensare och polacker i Lejonen tidigare år och vi har fått mycket kritik för att inte satsa på svenska förare. Men nu är vi ledande där.

Enligt Anders ska man hålla ögonen på Casper Henriksson denna säsong

– Han exploderade när säsongen var slut och utvecklades massor, i en öppen tävling i Vetlanda bland annat. Han har tränat stenhårt, han har gått ner fyra kilo. Han kommer ta stora kliv, han har ett väldigt bra team runt sig.

Avslutningsvis är jag nyfiken på vilket som är Anders bästa speedway minne än så länge.

– Jag borde ju säga SM gulden men vi var så totalt överlägsna, framförallt med Kaparna 2003. 2008 vann vi grundserien med Lejonen och var överlägsna. 2009 när vi vann hade vi förstärkt med Adams. Mitt bästa minne är därför när jag tog upp Lejonen i Elitserien 2007. Vi hade ett fantastiskt lag och alla lag i Allsvenskan var bra det året. Vi var inte favoriter den finalen mot Valsarna men vi vann första matchen i Hagfors med tolv poäng. Returen gick i Gislaved dagen efter och det spöregnade hela matchen. Efter tolv heat bryter domaren matchen och då ligger vi under med tio poäng. Vi vann med två poäng och gick upp i Elitserien. Det gick knappt att köra, den enda som tog sig runt var Holder som hade erfarenhet av England. Det kändes riktigt stort att vinna Allsvenskan 2007, det är min största seger hittills, avslutar Anders Fröjd.

Adam Holman

- Annons -

Liknande artiklar

Kommentarer

  1. “Det gick knappt att köra, den enda som tog sig runt var Holder som hade erfarenhet av England”
    HAHAHAHA 6 pts på 4 heat kan jag inte säga är behärskningsbart. Chris slog endast Valsarnas 2 sämsta poängplockare den kvällen (N. Aspegren & R.Eriksson).

    Skandalmatch utan dess like!!!

    Finalen 2007
    Chris Holder 0 – 3 – 1 – 2 (6pts / 4 heat)
    Marius Wegrzyk, 3-3-3-3 (12pts / 4 heat)
    ———————————————————-
    Magnus Karlsson 3-1-3 (7pts / 3 heat)
    Emil Kramer 2-2-2 (6pts / 3 heat)
    Sebastian Aldén 3-3-2 (8pts / 3 heat)
    Robin Törnqvist 3-2-0-2-3-3 (13pts / 6 heat)

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Translate

- Annons -

Dela artikeln

- Annons -spot_img

Senaste artiklarna