- Annons -

Här är reglerna som gäller 2024

Under tisdagsförmiddagen står det klart hur reglerna i Bauhausligan kommer se ut den kommande säsongen.

- Annons - - Annons - Bild av reklam för ESS-play.

Svemo och ESS har tagit fram reglerna för den kommande säsongen. Klubbarna har jobbar efter en treårsplan där man inte haft för avsikt att ändra på en massa saker i onödan. 2024 är det sista året i den treårsplanen. Man har därför endast gjort mindre förändringar.

Nedan följer ett pressmeddelande från ESS.

– Regelförändringar mellan säsonger har varit vardag för speedwayklubbarna historiskt. Det försvårar att arbeta med lagbyggnad över längre tid och när detta arbete kan starta. Därför är ambitionen hos såväl klubbarna som förbundet att större regelförändringar ska beslutas ett år innan de genomförs och att endast mindre anpassningar och förtydliganden ska ske mellan säsongerna, säger ESS ordförande Mikael Holmstrand.

- Annons -

– Säsongen 2024 är den sista i det ”tre års paket” som utgjort regelverket innevarande säsong. Det innebär också att en större översyn kommer att göras i god tid innan säsongen 2025. Regelverket är komplext och förändringar innebär ofta påverkningar på andra delar. Enstaka större ändringar blir därför svåra och ofta missriktade och behöver sättas i ett verklighetsanpassat sammanhang, berättar Mikael Holmstrand. 

Mycket kommer därmed vara sig likt nästa säsong. Taksnittet är kvar på 11,000 och golvsnittet på 8,000. Storleken på truppen med åtta förare med officiellt snitt behålls. Detsamma gäller körschemat. Snittrabatten för Svemolicensierade förare beslutades redan förra året att för 2024 gälla alla oavsett ålder så att de som har ett ingångssnitt upp till 1,000 tilldelas minimivärdet 0,500. Den specifika juniorrabatten tas därmed bort.  

Antalet transferkort justeras ner till tre i stället för fem. Kravet på att ha kört minst 12 heat för den klubb man representerar för att få delta i slutspel kompletteras med att detta även gäller förare som registrerats i grundtruppen den 28:e februari, skrivits ut och därefter återkommer i truppen. Antalet heat nollställs därmed när man skrivs in i en trupp oavsett vilket lag. Nytt för nästa år är också att klubbar som har rapporterade skulder till Svemo eller förare från föregående säsong inte får nyttja transferkort fram till att skulderna är helt reglerade. 

– Syftet med dessa båda justeringar är öka det ekonomiska ansvarstagandet i klubbarna. Dels ska det löna sig att skapa kontinuitet i lagbyggen och minska risken för kostnadsdrivande ändringar under säsongen, dels ska klubbarna och inte kunna satsa sportsligt med pengar som inte finns på bekostnad av att en tidigare förare inte får betalt, berättar Mikael Holmstrand. 

- Annons -

Svenska förare i lagen är fortsatt en viktig fråga. Regelverket kan inte reglera detta av EU-rättsliga skäl men överenskommelsen inom ESS är fortsatt att ha minst två Svemolicensierade förare i laguppställningen fortsätter. Förare med dubbla licenser räknas som svenska om dom är tillgängliga för svenska landslaget. 

Adam Holman
foto: Erik Kruse
Vi skulle uppskatta oerhört mycket om ALLA läsare ville stötta sidan med tio kronor i månaden. Arbetet med sidan medför en del utgifter och vi lägger mycket tid på den. Hjälpen från er läsare är ovärderlig. På sikt avgör det om sidan hamnar bakom betalvägg eller inte. Tack på förhand! Swish: 123 090 82 36

- Annons -
- Annons -spot_img

Liknande artiklar

Kommentarer

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Translate

- Annons -

Dela artikeln

- Annons -

Senaste artiklarna