- Annons -

Vart tog publiken vägen?

Finns det någonting bättre än att vara på en speedwaybana och titta på Elitserien en solig sommardag när rätt lag vinner? Jag tror faktiskt inte att det gör det. Speedway har under många år lockat storpublik och är än så länge Sveriges tredje största publiksport. Trots det känns det som om publik intresset minskar. Att arenorna stod tomma 2020 år är ju såklart föga förvånande, anledningen vet vi alla. Men det känns tyvärr som att vi redan innan pandemin var på väg åt fel håll. Dystra rapporter 2019 kom gällande att speedwayen har tappat var fjärde åskådare i Elitserien.  Givetvis ska man inte dra alltför stora växlar av att det såg ut såhär en säsong, men samtidigt vill jag påstå att en minskning med 24% är för mycket för att helt blunda för. En av orsakerna var såklart vädret, 2018 var det sol och mestadels underbart väder. Det kan vi jämföra med att Lejonens premiär 2019 fick brytas efter 13 heat på grund av snö. En annan del av förklaringen är att topplag som Rospiggarna som normalt sett har haft stor publik och stora framgångar gjorde ett riktigt tungt år och tappade 49% av sin publik. Även om det vore skönt att hitta en sådan förklaring till minskningen så är det långt ifrån så enkelt. Dackarna som vann grundserien noterade ett ras på 33%. Smederna tappade också mycket publik trots att man vann sitt tredje raka SM guld. Det är de sistnämnda siffrorna som oroar mig mest.

- Annons -

Självklart går det upp och ner, vissa år är bättre än andra. Så även med publiksiffrorna. Men är det inte konstigt att var fjärde åskådare helt plötsligt bara stannar hemma? Som sagt väder, laguppställningar och mycket annat spelar självklart in. Men vi som älskar speedway vi går ändå, oavsett vad. Jag tror således inte att det var vart fjärde speedwayfan som sa “nä nu skiter jag i det här och stannar hemma”. Jag är alldeles övertygad om att de som stannade hemma var de som tvekar om man verkligen ska gå. Som kanske inte har ett gediget intresse men tycker att det är underhållande att gå på några matcher. Vi nördar som har alla förares snitt i huvudet vi kommer ändå. Det som oroar mig lite grann är om speedwayen även i år skulle tappa bland de som är halvintresserade. Vi behöver fler sådana, som säger till polarna att det var kul och att de också borde hänga med. Har man aldrig varit på speedway är det svårt att bli intresserad genom TV, det måste ses live för att bygga ett intresse. Efter det kan man ta med sig känslan hem och även intressera sig för en TV sändning

Att komma med ett definitivt svar på frågan varför publiken försvann 2019 är svårt, att hitta potentiella lösningar för att bygga intresse framöver är enklare. Jag tror att det som klubbarna behöver göra för att få tillbaka publiken är att locka de som inte är särskilt intresserade men tycker det är kul när det händer någonting. Intresset är stort bland de som är intresserade och jag tror kanske att det är svaret på varför publiken minskade 2019, klubbarna misslyckades att få med de åskådare som gillar när det händer någonting, kanske inte nödvändigtvis bara speedway. Jag tror att klassiska enkronors matcher, där sponsorerna står för kalaset kan vara rätt väg att gå. De kan ju åtminstone stå för halva slanten så kan åskådarna betala hälften. Sedan tror jag en idé kan vara att börja med barnen. Varför inte ge alla låg och mellanstadieelever i kommunen en fribiljett? De kommer ju inte gå ensamma utan de tar med sig hela familjen och med lite flax tyckte de om det och återkommer. Någon form av pausunderhållning tror jag också hade varit bra för att locka fler, det måste hända någonting. Är man inte intresserad av sporten är det inte superkul att bara titta på traktorer som åker runt. Jag tycker det är positivt att många klubbar satsar på fler lokala förare och jag hoppas att det leder till et bredare intresse då det finns lokal anknytning

Slutligen så är jag inte speciellt oroad över sportens framtid publikmässigt, jag tycker bara att speedway är en för bra sport och upplevelse för att så många ska missa den. Det glädjer mig även att så många klubbar jobbar hårt med att marknadsföra sig själva i sociala medier. Självklart leder det även till ökat intresse. 2021 hoppas jag att vi vänder tillbaka trenden och får höga publiksiffror igen. Om nu bara pandemin tillåter förstås.

- Annons -

Adam Holman

- Annons -
- Annons -spot_img

Liknande artiklar

Kommentarer

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Translate

- Annons -

Dela artikeln

- Annons -

Senaste artiklarna