Under lördagen la vi ut Peter Ljungs tankar om hans framtid i Bauhausligan och inte minst hur han ser på läget för svenska förare i ligan idag. Nu svarar Tommy Rander på Ljungs tankar.
Här ni inte läst intervjun med Peter Ljung så rekommenderar jag att ni först gör det här: Peter Ljung har fått nog: ”Ett pinsamt dumt system – kan inte gå flera hundratusen back” Annars kan det bli lite knepigt att hänga med.
I kommentarsfältet till den artikeln skriver en läsare: ”Och allt började med Kaparna med Tommy Rander i spetsen.Han började tjata om arbetstillstånd inom EU. Då övriga klubbar var ”överens” om två utländska förare.”
Peter Ljung svarar i kommentarsfältet: ”Helt rätt men det vill han inte kännas vid nu men så var det. När man hade överenskommelse ang utländska inslag ”proffs” per lag gick Rander över det och hävde bossman domen vilket var politiskt och rättsligt korrekt, men mördande för sporten vilket inte gjorde Kaparna något då de inte hade några egna svenska förare … starten på slutet helt klart. Sa det då och vi ser kvittot nu”
I ett meddelande till Speedwayfans.se svarar nu Tommy Rander på det som sagts.
”ANTALET UTLÄNDSKA FÖRARE: Från 1986 till slutet på 90-talet körde svenska lag med en utlänning + ”utlandsreserv”. Vissa år fick båda åka, andra år bara en. När Serieföreningen möttes, tror det var i Västervik – tillsattes en arbetsgrupp bestående av Bertil Bergström (SVEMO), undertecknad plus en person till. Vi skulle föreslå en ordning för antalet utlänningar som sedan höll. Förslaget blev två utlänningar. Det presenterades en söndag förmiddag. Därpå begärde Bruno Nielsen ordet för Valsarna. ”Alla begränsningar strider mot EU-rätten, den står över både svenska klubbar och SVEMO, och i fortsättningen kör Valsarna med precis så många som vi vill”. Smederna höll med. Därmed var saken klar. De två klubbarna hade rätt. Enda sätt att begränsa antalet utlänningar hade varit att klubbarna gjort upp frivilligt och det var solklart inte möjligt. Kaparna stod bakom arbetsgruppens förslag.”
”Ljung och de andra som kommenterat har fel. JACEK KRZYANIAK-FALLET, utlandsreserv skulle enligt SVEMO bara få ersätta en annan utlänning. Kaparna hävdade att det inte höll – det innebar ju att en utländsk förare inte fick köra på samma villkor som en svensk. Vi ville sätta in Jacek för en skadad svensk. Det fick vi också enligt Riksidrottsförbundet i ett besked som gick SVEMO emot. Det var det hela. Även i den frågan pratar Ljung och andra väder.”
”PENGARNA: Ljungs åsikt att svenskar inte klarar att köra med dagens ersättning bland annat för att de (ofta) som reserver bara får köra tre heat i nuvarande körschema. Jag är som vanligt totalt oskylidig. Jag har slagits för det 6-mannaschema som Allsvenskan klokt nog fortsätter med. Där kör alla fem heat och schemat har inga ”reserver”. Lagledarna i Eliten var emot det för att riders replacement blev så svårt. Det var enligt min mening en stor finess. Jag är också emot att man kör i näst högsta serien med ihoplånade lag. Minska dubbleringen till max 2 man och ge plats för talanger underifrån istället.”
”Pengarna i Bauhausligan är mycket mindre än för tio år sedan. Det beror på att inkomsterna har minskat och kanske större realism i klubbstyrelserna. En del kostnader borde man kunna göra nåt åt: den så kallade Asinken är helt illegal. Hade jag haft nåt att säga till om hade Skatteverket åkt på en propp i den frågan. Att den svenska kronan har blivit värdelös är ett annat problem, men det gynnar faktiskt svenska förare. Klubbarnas förmåga att fixa spons är vidare begränsad av att förbundet pysslar med TV-frågan, som man aldrig har begripit. Klubbarna borde dra förbundet inför domstol så att man får ordning på saken. SVEMO får nämligen inte sno andras rättigheter och rätten till avbildning tillhör den som är arrangör (=den som har polistillståndet, dvs klubbarna). Det SVEMO borde göra är – precis som äntligen har börjat med – satsning på rekrytering och utveckling av svenska talanger.”
Adam Holman
foto: Erik Kruse
Vi skulle uppskatta oerhört mycket om ALLA läsare ville stötta sidan med tio kronor i månaden. Arbetet med sidan medför en del utgifter och vi lägger mycket tid på den. Hjälpen från er läsare är ovärderlig. På sikt avgör det om sidan hamnar bakom betalvägg eller inte. Tack på förhand! Swish: 123 090 82 36
[…] Tommy Rander svarar på kommentarerna: ”Jag är som vanligt helt oskyldig” […]