Reglerna ser ut att ändras i Polen: Ekstraligaförare får sannolikt köra i tre ligor

Under torsdagseftermiddagen kommer besked om att Ekstraligaförare troligtvis får köra i två ligor utöver Polen. Ett beslut som kommer att underlätta mycket för förare som vill köra i England.

Nedan följer ett pressmeddelande från ESS gällande att förarna nu får möjlighet att köra i flera ligor.

De senaste åren har BAUHAUS-ligan varit utspridd med matcher på tisdagar och torsdagar. Dubbla matchdagar har inneburit att ligan synts mer under veckan och att det blir speedway mer frekvent för publiken. Det har också inneburit en kraftig ökning av speedwayrapportering i media. Däremot har förarnas pressade kalendrar gjort att tillgängligheten på torsdagar varit begränsad vilket lett till ojämna laguppställningar många gånger. Några klubbar har också haft svårt att flytta publikens invanda beteenden från tisdagar till torsdagar, medan andra har upplevt det mycket enklare att t.ex. sälja restaurangplatser och VIP-arrangemang för sponsorer i den senare delen av veckan.

– I en total sammanvägning, med kvalitet, förartillgänglighet och mediatäckning, tillsammans med önskemål om matchdagar från andra länder, så har ESS kommit fram till beslutet att förlägga matcherna på tisdagar 2023, berättar Mikael Holmstrand, ESS ordförande. Framförallt har Polen önskat torsdagar som reservdag för PGE Ekstraliga som har svårt att få till inställda matcher på helgerna eftersom nästan alla individuella och internationella tävlingar ligger där. Det har vi stor förståelse för och som motkrav har vi då ställt att Polen tillåter sina Ekstraligaförare att delta i två ligor utöver Ekstraliga, mot dagens gräns på en, fortsätter Holmstrand

Efter en positiva dialog tillsammans med förbundet så är det SVEMO, genom grenchef Mikael Karlsson, som tagit dessa önskemål vidare. Det formella beslutet är inte taget och några detaljer återstår, men dialogen mellan länderna är bra och med samsyn och förståelse för varandras behov.

– Min förhoppning är att förbunden landar förhandlingen definitivt inom någon vecka. För ESS del är det viktigt att slå vakt om produkten vi erbjuder våra supportrar och sponsorer. Genom den här överenskommelsen kommer vi få loss fler förare för att kunna höja kvaliteten på ligan. Framförallt kommer vi kunna se fler danska, brittiska och australiensiska toppförare i ligan där dessa de senaste åren tvingats välja bort Sverige för ligan där de har sin bas med sponsorer. Fler tillgängliga förare bör också vara gynnsamt för klubbarnas budget genom att ett stort utbud alltid pressar priset, kommenterar Mikael Holmstrand.

– Med detta beslut så kommer det bli fler matcher på tisdagarna och sammanhållna omgångar med förhoppningsvis jämna och bra lag. I den andra vågskålen ligger en utmaning med att det behövs ett hårt arbete från klubbarna att försöka lyfta upp sin egna produkt. Vi kommer förlora medial närvaro genom färre matchdagar, vilket långsiktigt kan bli utmanande för återväxten av publik. Här måste klubbarna nu kompensera det marknadsutrymmet via egna kanaler och lägga extra krut på att utveckla sina arrangemang för att öka attraktionskraften, avslutar Holmstrand.

Adam Holman
foto: Erik Kruse
Jag skulle uppskatta oerhört mycket om alla läsare ville stötta sidan med tio kronor i månaden. Arbetet med sidan medför en del utgifter och jag lägger mycket tid på den. Hjälpen från er läsare är ovärderlig. På sikt avgör det om sidan hamnar bakom betalvägg eller inte. Tack på förhand! Swish: 123 090 82 36

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *