- Annons -

Reglerna för 2025 spikade: ”En av säsongens stora diskussionsämnen”

Högre golvsnitt och nya regler för Rider Replacement. Det är två av de nya regler som ESS och Svemo presenterade under fredagen.

- Annons -

Regler inom speedwayen är ett ständigt debatterat ämne. I år gick det ovanligt fort innan det kommunicerades vad som gäller. De stora förändringarna bli att golvsnittet höjs från 8.00 till 8.5, Rider Repalcement får endast fyra gånger per lag i grundserien och att snittrabatter för svenska förare försvinner.

— En av säsongens stora diskussionsämnen har varit de många ojämna matcherna. Där behöver vi agera för att vara trovärdiga mot vår publik, mediabolag och övriga intressenter. Skillnaden mellan tak- och golvsnitt får inte vara för stor för då blir kvaliteten lidande. Genom borttagandet av snittrabatter på svenskarna kommer de flesta lag per automatik få ett högre snitt på laget och därför är denna justering naturlig. Över tid behöver avståndet mellan golv- och taksnitt sannolikt justeras ytterligare men först vill vi se hur denna förändring slår. När det kommer till utnyttjandet av RR är syftet ursprungligen att man vid en skada eller plötslig frånvaro nära inpå match ändå ska kunna ge ett konkurrenskraftigt motstånd med lagets övriga förare om man inte hinner kalla in en annan förare, säger ESS ordförande Mikael Holmstrand i ett pressmeddelande.

- Annons -

Viktiga förändringar och regler

  • Alla snittrabatter tas bort.
  • Svenska förare med snitt upp till 1,000 räknas ej in i truppen.
  • 8 förare i truppen över 1,000.
  • Taksnitt 11,000. Golvsnitt 8,500.
  • 3 Transferkort.
  • Körschema: samma som 2024.
  • Rider Replacement:
    1. Rider Replacement får utnyttjas för en av lagets fyra bästa förare
    2. Rider Replacement får endast nyttjas vid fyra tillfällen under grundserien för varje lag. Vid flyttad match till annan veckodag är detta undantaget.
    3. Ingen begränsning i slutspelet.
  • Reservernas 3 schemalagda heat är låsta, dessa förare kan inte ersättas av någon förare med nummer 1-5. Den reserv med högst löpande snitt kan dock ersättas med den andra reserven när det uppstår en tävlingsskada på innevarande tävling och sjukvårdare rekommenderar startförbud. Ingångssnitt räknas om föraren inte kört 12 heat.
  • Lån av förare/Tillfällig gästförare gäller för samtliga svenska förare, dock får ersättande förare ej ha högre ingångssnitt eller löpande snitt än 1,000. Inlånad förare måste ha lägre eller samma löpande snitt som den ersatta föraren, ingångssnitt räknas om inte föraren kört 12 heat. Vid flyttad seriematch kan svenska förare som ska på EM/VM ersättas på samma sätt om det skiljer mindre än 48 timmar mellan sign on på EM/VM tävlingen och starttid på seriematchen.
  • Förarens snitt flyttar endast med från närmast föregående säsong. Nya förare får snitt utifrån omräkningsfaktor från Allsvenskan eller utländska ligor när närmast föregående säsong inklusive slutspel är slut.
  • Klubbarna måste redovisa förfallna förarskulder 30/11. Avbetalningsplaner är ok men om det finns förfallna skulder, eller om avbetalningsplaner inte sköts, så får man inte använda transferkort.

Adam Holman
foto: Erik Kruse
Vi skulle uppskatta oerhört mycket om ALLA läsare ville stötta sidan med tio kronor i månaden. Arbetet med sidan medför en del utgifter och vi lägger mycket tid på den. Hjälpen från er läsare är ovärderlig. På sikt avgör det om sidan hamnar bakom betalvägg eller inte. Tack på förhand! Swish: 123 090 82 36

- Annons -
- Annons -spot_img

Liknande artiklar

Kommentarer

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Translate

- Annons -

Dela artikeln

- Annons -

Senaste artiklarna