På onsdag kanske vi vet mer: ” Vänder inte det här är vi illa ute”

Speedwaysporten har det tufft att locka publik just nu, det har förvisso varit restriktioner hela säsongen men på många håll är man inte i närheten av det publiktak som finns på arenan. På onsdag tas publikrestriktionerna bort, kanske kan det ge svar på hur sporten mår publikmässigt.

I tisdags var det kvartsfinal och dessutom derby mellan Dackarna och Lejonen, trots det hade bara drygt 1100 personer tagit sig till arenan i Målilla. En arena som trots coronarestriktioner kan ta emot 3000 åskådare. Givetvis borde det ha varit så många åskådare i en så viktig match kan man tycka.

Vänder vi blickarna mot Vetlanda så blir det om möjligt ännu dystrare läsning. När kvartsfinalen avgjordes där var det 745 personer på läktaren. Nog för att de bästa förarna inte var med i hemmalaget men allvarligt, 745 personer?

Sporten har stora utmaningar när det kommer till publiken, det kan vi nog alla komma överens om. Det minskade redan under 2019, men det är såklart svårt att säga hur mycket det har minskat nu med tanke på Corona. Kan det vara så att publiken stannar hemma för att de fortfarande är rädda för viruset? Delvis ja. Självklart är många fortfarande rädda, vilket också är sunt i dessa tider. Men den stora minskning vi ser på publiken måste bero på någonting annat.

Det känns som att alla är överens men ändå händer det ingenting. Alla vill se bättre, mer moderna evenemang, mer konsekventa lag som inte byts ut från vecka till vecka. 2022 mina vänner kommer bli ett viktigt år, som jag ser det är det då som vi måste vända publiktrenden. Annars är vi väldigt illa ute.

Efter att ha sneglat på många kommentarsfält så verkar det som retar fansen mest vara att stjärnförare uteblir och att b-laget kör vissa matcher. Det är självklart inte okej och väldigt tråkigt för publiken. Oavsett hur tråkigt det är tror jag att om det ska fortsätta vara så 2022 att klubbarna inte kan använda bästa lagen hela tiden så måste vi nog sänka nivån. Det känns som att vi kommit till en nivå där det är viktigare med jämna och spännande matcher än att vissa lag kommer med b-laget ibland och ett superlag ibland.

Onsdag, 29 september kommer ge oss en liten fingervisning. Då får det nämligen vara så mycket publik som klubbarnas arena har kapacitet till , coronareglerna tas bort. Även om det bara körs två matcher, semifinaler dessutom så kommer det ge oss en liten fingervisning om hur sporten mår. Kommer det inte över tretusen på båda arenorna nu då har vi problem, jag vill tro att det restriktionerna ligger bakom minskningen av publik. Realistiskt sett är det inte hela sanningen.

Adam Holman
foto: Erik kruse

4 kommentarer

  1. Träffade en familj på fyra pers i Kumla för en månad sen. Dom hade lagt 1000 spänn för en kvälls speedway. Enbart dårar tror att sådant kan hålla när man samtidigt kan se alla fyra matcherna för närmast ingenting på TV. Väderskyddat, utan att behöva ta sig till arenan. Och vad får klubbarna för detta? Det vet dom inte förrän efter fem år… Det är inte ens lika kass som britterna har agerat på sin sorgliga färd utför (man var publikt nummer två i landet en gång), det är ändå dummare. Sporten begår självmord och tycks inte begripa någonting – “publiken sviker”…

  2. Kan bara hålla med Rander. Har man dessutom 10-15 mil enkel resa och barn i skolåldern, ja då stannar man i TV-soffan en vardagskväll. Om man få ”drömma” vidare, mer lättkörda motorer som inte bara går på fullvarv, då kanske ” följa John-speedway” kan upphöra…

  3. Speedwayen är inte va den varit folk tappar intresset för sporten pga för många utlänska förare och att polen styr svensk speedway genom låsa förare så dom inte får åka sänk nivån satsa på få fram egna förare som de är nu tror jag kanaltjänst vi har nån speedway om 5 år om de här fortsätter vi avlönar danskar polacker och glömmer våra egna och dom får inte chansen att utvecklas dax tänka till lite innan de är försent vilket jag tror de redan är

  4. Tja – det finns för få svenska speedwayförare pga det är ju ingen breddsport direkt. Visst – är du lite ding kan du ju åka för ett budget på 20 till 30 000 kr/år och på sin höjd vara ett halvt varv efter om du är”duktig”. Sporten är för dyr att utöva – det finns för få banor och för lite bredd.
    Och tro nu inte att publiken kommer för att se regnmatcher i oktober i Sverige!
    Om det ens går att genomföra så blir det följa John och hålla innerkanten. Marken är dyngsur om man inte har tur något år då det ibland faktiskt kan vara torrt i början av oktober.
    Slutspelet bör ju vara slut i mitten av september – senare datum blir det ofta parodi på speedway. Men visst – det här året förstår man ju då man körde igång i juni månad.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *