För att läsa artikeln måste du vara prenumerant och inloggad
Kim Nilsson kom till Lonigo med god form och siktet var inställt på att kvala in till EM-serien.
Så blev inte fallet. Tävlingen fick dessutom brytas efter 16 heat.
– Banan var dålig med ett lager som var mjukt, säger Kim Nilsson till Speedwayfans.se.
Förarna var missnöjda med banan redan tidigt i tävlingen och till slut gick det helt enkelt inte att fortsätta längre.
– Katastrofbana egentligen, som tur var blev ingen allvarligt skadad. Tyvärr fick tävlingen avbrytas efter fyra omgångar där jag fortfarande hade chans att gå vidare. Men det var också det enda rätta beslutet i mitt tycke, säger Kim Nilsson.
Kim Nilsson slutade på en elfteplats med fem inkörda poäng.
– Jag fick inte riktigt till starterna till en början, men ändrade en del på hojen till varje heat och till tredje heatet var jag med riktigt bra och låg tvåa när Mads Hansen körde på mig på rakan så min kedja hoppade av och jag blev utesluten. Kunde i alla fall avsluta med en heatseger. Men hade jag inte blivit utesluten så hade jag varit topp sex.
Vad var problemet med banan?
– Banan var dålig med ett lager som var mjukt och bara grävde. Så den blev väldigt spårig och farlig.
Resultat
1. Jan Kvech, 11 (3,2,3,3)
2. Maciej Janowski, 9 (2,2,3,2)
3. Mikkel Michelsen, 8 (1,3,3,1)
4. Rasmus Jensen, 7 (0,3,1,3)
5. Przemyslaw Pawlicki, 7 (3,R,3,1)
6. Piotr Pawlicki, 7 (3,1,2,1)
––––
7. Mads Hansen, 6 (1,3,1,1)
8. Adam Ellis, 6 (2,2,2,0)
9. Pawel Przedpelski, 5 (0,3,0,2)
10. Nicolas Covatti, 5 (3,FX,FX,2)
11. Kim Nilsson, 5 (1,1,FX,3)
12. Tom Brennan, 5 (2,1,2,0)
13. David Bellego, 5 (1,0,2,2)
14. Kai Huckenbeck, 5 (2,2,1,0)
15 Timo Lahti, 3 (0,M,0,3)
16. Adam Bednar, 1 (0,R,1,0)
17. Giovanni Nichele, 0 (0) (Reserv)
18. Kevin Melato – Körde inte
Resultatet är hämtat från Speedwayxtra.com.
Adam Holman
foto: Erik Kruse


