- Annons -

En bra dag för Tony Rickardssons nya klass: ”Bättre än jag tänkt mig”

Några timmar innan Målillas Grand Prix avgjordes SGP4. En tävlingsklass som Tony Rickardsson ligger bakom. Det blev ett bra koncept.

- Annons - Bild av reklam till Målillas GP i Speedway - Annons - Bild av reklam för ESS-play.

Då var det äntligen dags att få se de cyklar som Tony Rickardsson jobbat på de senaste åren. I Målilla kördes SGP4, för förare i åldrarna 11-13 på 190cc. Tony har jobbat hårt för att få till det här.

– Det har varit några sömnlösa nätter innan vi visste hur allt skulle bli. Det här projektet startade för några år sedan när vi drog upp riktlinjerna om vad som saknades i speedwayvärlden idag. Många hundratals samtal med olika aktörer har lett oss till hur upplägget skulle se ut med SGP4-cyklarna, säger Tony Rickardsson.

– Vi har diskuterat vilka ramar, styren, kopplingshandtag och motorer som vi ska ha. Efter det byggde vi fem cyklar i fjol som har provkörts under hela säsongen. Det är svårt att tacka någon särskilt för det här, det är så många som varit inblandade i olika länder. Jag tycker att vi har gjort ett jätterätt val med motorer och chassit är fantastiskt också. Chassimässigt så är cyklarna minst lika bra som vilken Grand Prix-cykel som helst.

- Annons -
Det har varit mycket att fundera på inför tävlingen.

Tävlingen som avgjordes i Målilla är han nöjd med.

– Det är helt grymt att vi kunde landa allt det här, ingen skadade sig och det blev jättebra racing. Det känns som att de flesta vill komma tillbaka och köra igen.

Att det nu har gått ett bra tag sedan Tony avslutade sin karriär har inte varit ett hinder för att ta fram grejer som funkar bra idag. Han har tittat mycket på vad han själv har för tankar om speedwaycyklar.

– Det handlar mycket om hur jag tycker att en speedwaycykel ska köras, efter det har jag lyssnat mycket på feedbacken från förarna som kört cyklarna. Än så länge har vi inte kört sönder några grejer, det verkar vara väldigt lång livslängd.

- Annons -

Hur mycket kostar det att köpa en cykel?

– De cyklar som har gått en tävling säljer vi för 4500 Euro. Köper man en sprillans ny kan man få den hem till garageporten ready to race för 5000 Euro. Det är inte många motorsporter som man kan göra det i.

Hur ofta man behöver serva motorerna är lite oklart, klart är iallafall att det inte är ofta. De klarar flera säsonger utan att man behöver göra så mycket.

– Vi vet inte riktigt det, vi har kört motorerna i 20 timmar. Det är ju normalt 1-2 säsonger för de flesta. Vi har bytt olja efter 5-10 timmar.

Att det skulle bli så pass bra som det blev hade han inte riktigt räknat med. Förarna och publiken var mycket nöjda med projektet och det jobb som lagts ner.

– Det blev lite bättre än vad jag hade tänkt mig faktiskt. Jag var ganska orolig för formen på banan, det är långa rakor och tvära kurvor. Det är det svåraste att köra en sån här cykel på. Men nu när de har klarat det här så finns det inga banor som jag är orolig för. Banpersonalen ska ha en stor eloge, vilket jobb de har gjort.

Foto: Erik Kruse

Läktaren och vallen vid knattebanan var helt full med människor, det fick Tony att bli lite nervös till en början.

– Hade du frågat mig i fredags så hade jag nästan önskat att det inte var någon publik alls, jag ville inte att det skulle vara någon press på förarna. Nu blev det TV-sändning och jättepublik. Jag tänkte att det här kommer bli hur illa som helst. Nu blev det supernice istället, jag är jättenöjd.

Exakt hur upplägget blir med SGP4- tävlingar framöver är inte klart, det är någonting man håller på att fundera kring.

– Vi ska göra ett utvärdering nu, vi hoppas att det här blir en klass som flera nationer kommer implementera i sina ligor. Vi kommer köra VM även framöver, sen har vi inte beslutat om det blir en två eller tre deltävlingar. Det skulle vara kul för de som reser långt om det kanske kunde bli 2-3 tävlingar, avslutar Tony Rickardsson.

Resultat SGP4
1. Elias Jamil (Danmark) – 15 (3,3,3,3,3)
2. Cooper Antone (Australien) – 13 (2,3,3,3,2)
3. Niklas Bager (Danmark) – 12+3 (1,2,3,3,3)

——————
4. Kobi Canning (Australien) – 12+2 (3,3,X,3,3)
5. Karel Prusa (Tjeckien) – 11 (3,1,3,2,2)
6. Niko Hava (Finland) – 9 (2,3,2,1,1)
7. Jesper Kvarnström (Sverige) – 8 (1,FX,2,2,3)
8. Kensei Matsudaira (USA) – 8 (1,2,1,2,2)
9. Thies Schweer (Tyskland) – 7 (2,2,2,1,0)
10. Augustin Kreder (Argentina) – 6 (3,1,FX,1,1)
11. Arvid Björkeroth (Sverige) – 6 (0,0,2,2,2)
12. Oliver Bovingdan (Storbritannien) – 6 (2,1,1,1,1)
13. Lustiuk Zakhar (Ukraina) – 3 (1,0,1,0,1)
14. Boris Chartonnier (Frankrike) – 2 (0,2,0,0,0)
15. Otto Autere (Sverige) – 0 (0,FX,TT,0,0)
16-18. Villads Pedersen (Danmark) – Kom ej till start
16-18. Damian Andre (Rumänien) – Kom ej till start
16-18. Oscar Kull (Sverige) – Kom ej till start

Adam Holman
foto: Erik Kruse
Vi skulle uppskatta oerhört mycket om ALLA läsare ville stötta sidan med tio kronor i månaden. Arbetet med sidan medför en del utgifter och vi lägger mycket tid på den. Hjälpen från er läsare är ovärderlig. På sikt avgör det om sidan hamnar bakom betalvägg eller inte. Tack på förhand! Swish: 123 090 82 36

- Annons -
- Annons -spot_img

Liknande artiklar

Kommentarer

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Translate

- Annons -

Dela artikeln

- Annons -spot_img

Senaste artiklarna