Jag och några till har varit inne på detta ämne tidigare, men det tål att skrivas igen. Det eftersom det är så oerhört viktigt. Och egentligen ganska enkelt.
Först och främst så måste jag säga att jag imponeras av Västerviks ekonomi. Att gå plus med i runda slängar en miljon om året, två år i rad är mycket starkt. Oerhört bra jobbat.
Varför ser det då ut så? Det är ju knappast så att pengarna ploppat upp en dag som svampar ur jorden. Västervik har utvecklat klubben steg för steg, man hade en ekonomisk plan redan i Allsvenskan. De stannade kvar något år extra i andraligan och lät det ta den tid som det tar tills man är redo.
Därefter har man förstått det som många klubbar inte verkar vara medvetna om. Eller de gör i alla fall inte tillräckligt mycket åt det. Nämligen att allt, precis allt handlar om underhållning. Bjud på bra racing och ett hemmalag som ofta vinner hemmamatcherna så kommer publiken. Sen kommer de inte av sig självt, marknadsföring behövs naturligtivs också. Men för att kunna marknadsföra sig behövs det att man har en bra produkt som är värd att marknadsföra.
Det har Västervik förstått och då står de där de står idag. Med ett silver som ska bytas mot ett guld, med en seger i publikligan som ska försvaras och ett gott rykte hos stjärnförarna världen över. Då är det bara att gratulera till ett väl utfört arbete.
Sen är det naturligtivs så att det är svårt att få till en bra bana och jag förstår även att marknadsföringen kräver ett hårt arbete. Men att förstå att man behöver lägga tid på det borde vara ganska enkelt? Västervik har gjort det som krävs för att få bra underhållning. Och det har räckt otroligt långt. Långsiktigthet och bra racing är A och O. Det finns ingen anledning att skynda sig till framgång.
Adam Holman
foto: Erik Kruse
[…] Västervik går bra för att de har fattat vad det handlar om – ganska enkelt egentligen […]