- Annons -

Ta bort Wildcarden: VM ska köras med de bästa förarna

Wildcardsystemet är någonting man bör se över. Varför ska de bästa förarna eller de största talangerna inte få vara med i VM-serien för att de kommer från fel land?

- Annons -

GP-serien är fantastisk, det är alltid lika trevligt när man vaknar upp en lördag och vet att det är GP på kvällen. Men en grej jag verkligen stör mig på är wildcarden. Jag tycker att det är hög tid att plocka bort dem. Man vet nästan garanterat att de som kommer sjua och åtta i tabellen får ett wildcard. Vart finns det rimliga med det? Kommer man sämre än topp sex var man uppenbarligen med rådande regelverk för direktkvalificering inte tillräckligt bra. Sorry.

Att man sedan väljer wildcards med hänsyn till vilket land man kommer från gör det ännu löjligare. Vad är det för social verksamhets tänk? ”Du har varit usel de senaste fem åren men kommer från ett land där det inte finns speedway, vill du vara med?”. Nej tack, de bästa ska köra annars är det inget VM. Blir det åtta polacker ett år får det väl vara så då.

Wildcardsystemet gör även att det blir nästan omöjligt att ta sig in i GP-serien som ny förare. Då ska du ha ren tur att dus lutar topp 3 i det oerhört tuffa GP-kvalet eller så ska du hoppas på att du får ett wildcard. Någonting du inte kommer få då de valt att ge de till någon från ett udda land som var bra för tio år sedan. Givetvis överdriver jag en aning men det ligger inte helt långt från den verklighet vi har att förhålla oss till stundtals.

- Annons -

Hade jag fått bestämma hade jag haft kvar att topp sex är klara för nästa år. Europamästaren får en plats. Sedan skulle jag vilja se ett kval där de åtta bästa förarna i GP-challenge får en plats. Då får man förtjäna sin plats mot de andra heta förarna på ett annat sätt. De åtta bästa i kvalet gör de sex bästa från förra säsongen och Europamästaren sällskap. Det är enligt mig det mest rättvisa. Vilka som kör VM ska avgöras på banan, inte på ett kontor som det är idag.

Man kan tycka att det här blir orättvist mot de som är skadade. Ja så är det givetvis. Men är man skadad och håller GP-klass så får man helt enkelt bevisa det genom att ställa upp i kvalet året efter. Allting har ett pris, priset av en allvarlig skada får då helt enkelt vara att man får ladda om och komma igen ett år senare. Sannolikt skulle detta reglemente göra det lättare för nya förare att etablera sig och kvala in. Någonting som på sikt bidrar till en mer attraktiv VM-serie. Höjer man statusen på kvalen skulle sannolikt det bli större intresse även där.

Adam Holman
foto: Erik Kruse

- Annons -
- Annons -spot_img

Liknande artiklar

Kommentarer

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Translate

- Annons -

Dela artikeln

- Annons -

Senaste artiklarna