Det är få sporter där antalet svenskar är så oerhört viktigt som i speedway. Självklart har det att göra med att det i förhållande till hur stor sporten är finns väldigt få utövare. Speedway är fortfarande Sveriges tredje största publiksport även om publiksnittet minskat senaste åren. Det som oroar mig när det gäller sportens överlevnad i Sverige är inte främst publik minskandet. Den risk som jag ser som högst påtaglig är minskandet av antalet aktiva förare. Det finns dock ljusglimtar och det känns stundtals som om sporten faktiskt går åt rätt håll igen.
Under 2020 blev det tvunget att låta fler svenskar, i synnerhet ungdomar köra då pandemin inte möjliggjorde så många polska förare. Debatten i speedwaysverige finner jag dock stundtals aningen skev då det kan låta som att svenskar ska köra till vilket pris som helst. Elitserien i speedway är unik jämfört med många andra sporter i och med att vi har haft och fortfarande har kvar många världsförare i ligan, det ska vi vara måna om. Självklart ska inte unga svenskar ta platsen från någon stjärna i Elitserien. Jag tycker däremot att man bör tänka ett extra varv innan man tar in nya utländska förare utan stjärnstatus om man inte har en svensk förare som kan ta platsen. Ibland känns det nästan som om klubbarna snarare bedriver träningsläger för unga polacker som inte tillför någonting än att satsa på våra svenska egna förare. Kravet på att ge unga orutinerade förare körtillfällen tycker jag inte ska ligga på klubbarna i Elitserien enbart. Det viktigaste som jag ser det är att höja nivån på Allsvenskan och inte ha så många utlänningar där, försöka få fler klubbar att ställa upp i serien. Det finns ju banor i bland annat Malmö, Linköping och Nässjö. I division 1 och Allsvenskan kan man få köra utan större prestationskrav kan jag tycka, det som för mig är viktigast är att Elitserien aldrig blir någon plantskola. Om vi nu måste ha lite plantskola i Elitserien, ha svenska plantor. I Allsvenskan och Division 1 kan man utvecklas och den dagen man är redo för att ta en plats i Elitserien ska man ha en plats. Jag ser det som ett tvådelat ansvar, förarna ska vara villiga att lägga ner den tid och ork som krävs för att bli professionell. I vilken annan sport förväntas man få vara med i högsta ligan bara för att man är aktiv inom sporten? Klubbarnas ansvar kommer in i bilden när föraren har visat resultat och vilja. Då ska klubben satsa på föraren. Allt för ofta anser jag att klubbarna har satsat på utländska förare enbart för att snittet är en tusendel för högt på svensken. Det beteendet tycker jag är direkt skamligt och jag tycker många lagledare borde se sig själva i spegeln.
Jag tycker även att kraven på ungdomsverksamhet måste vara högre, har man ett elitlag är det på sin plats att också satsa på att få fler ungdomar att börja köra. Vissa lag gör det bra, andra lämnar lite i övrigt att önska. Det känns ändå som att sporten är påväg åt rätt håll efter många års fritt fall. Det är långt ifrån bra men kanske ändå bättre än för några år sedan. Vi har fått några talanger som är påväg fram, det vi kan hoppas på nu är att det inte är för sent. Många unga svenskar har tagit plats i Elitserien, Philip Hellström Bängs spås bli en storstjärna. Fredrik Lindgren gör det extremt bra i GP men kan såklart inte köra för alltid, det ska bli extremt spännande att se vad Oliver Berntzon kan göra. Kan Pontus Aspgren höja sig ytterligare en nivå och ta en GP plats? kanske kan Thorsell om några år ha en chans att kvala in. Talanger finns men det är tråkigt att se hur mycket vi har tappat till Polen och Danmark.
Svensk speedway har problem, men också möjligheter, eftersom jag oftast är ganska positiv väljer jag att se möjligheterna. Jag är trött på att läsa om unga förare som ger upp för enkelt, lika trött är jag att läsa om lag som satsar polskt istället för svenskt. Jag tycker även vi en gång för alla även bör inse att alla som har en licens inte ska köra i Elitserien. Om vi ser till att ha med de svenskar som ska ha en plats i Elitserien, satsar på en bra Allsvensk serie med många lag och en fungerande ungdomsverksamhet så har vi kommit en bra bit på vägen. Det kommer ta tid och helst skulle vi börjat för tio år sedan, men bättre sent än aldrig. Börjar vi idag kanske vi kan vara en mäktig speedwaynation även om 20 år.
Adam Holman
Mycket bra skrivet håller med om allt.
Bra tankar där! 👌
Varför gör inte Svenska klubbar som i Polen dom hjälper ungdomarna med cyklar det är en oerhörd kostnad och sen passar man inte