Piraterna blandande och gav under den gångna säsongen. Trots ett namnkunnigt lag så tog man sig inte förbi kvartsfinalen.
Silly season är i full gång inför 2025 års säsong. Klubbarna har fram till den sista februari på sig att bygga sina trupper.
En av klubbarna som inte presenterat så många förare till den kommande säsongen är Piraterna från Motala.
– Vi försöker få saker och ting klart, det är ganska tidigt än, men man hoppas alltid att man är längre fram än vad man är, säger Daniel Davidsson.
Hur vill du att laget ska se ut 2025?
– Vi har en plan, och vi har ett tänk som vi ska gå hårdare på. Det gäller bara att hitta förare som passar in i det. Det handlar om både sportsligt, ekonomiskt och ett helhetskoncept. Vi tycker inte att vi nådde hela vägen fram i år.
Trots att klubben satsade hårt under 2024, genom att bland annat värva tillbaka Maciej Janowski så lyfte det inte riktigt på det sätt som Piraterna hoppats på.
Efter att ha analyserat året som gått så har lagledningen kommit fram till varför det inte riktigt lyfte.
– Jag tror att många av förarna blev trötta, de åkte lite för mycket för den ålder man är i. 32-35 är ingen ålder på en speedwayförare, men det börjar bli jobbigt att resa. De åkte även GP-,och EM-kval. Vi behöver hitta en bättre balans.
Under Daniel Davidssons ledning har man både haft lite spetsigare och jämnare lag.
Frågan är vilket av dem det blir 2025?
– Jag tror att vi kommer hamna på ett mellanting. De lag vi hade 22-23 när pandemin släppte ordentligt såg inte ut som 2024. Vi hade inte den spetsen riktigt, vi var jämnare. Hade fler förare som såg Sverige som en toppliga. Vi fick ut bättre resultat helt enkelt. Även om vi åkte i kvarten 2023, så var vi i trea i grundserien då.
Piotr Pawlicki hade en stökig säsong. Han blandade och gav, och dök inte upp till flera tävlingar i England.
Om det blir någon fortsättning i Piraterna är för tidigt att säga.
– Inget klart där än, vi har inte skrivit av någon från årets trupp. Mer än Erik då som har gått till Lejonen. Annars är alla aktuella. Det är orimligt att vi behåller alla, vi får se vilka det blir.
När kan ni presentera någonting nytt till era fans?
– Det kommer ta lite tid, men någonting inom någon vecka hoppas jag att vi har.
Mathias Thörnblom är en av förarna som har kritat på för klubben. En rutinerad svensk som kommer få en viktig roll i Motala de kommande två säsongerna.
– Det är skitviktigt, svenska speedwayförare av den kalibern är en bristvara. Återväxten ser skaplig ut, men de som är påväg upp är inte riktigt där än.
Hur mår klubben?
– Det är bra kontroll på saker och ting, men vi har ett jäkla jobb att göra med vår publik. Det är inte hållbart i längden att ligga på strax under 1900 åskådare per match. På marknadssidan tar vi ifatt och ökar varje år, men på publiksidan får vi inte riktigt till det.
Vad det beror på att publiken inte riktigt kommer är svårt att säga.
– Jag vet inte, speedwayen är inte lika het i Motala som den var i början på 2010-talet. Men jag är ganska säker på att intresset finns. Det gäller bara att få folk att komma tillbaka. Vi ökar varje år, men de andra klubbarna i Sverige ökar fortare än vad vi gör. Vi försöker hitta en lösning och prata med folk.
– Det är flera som säger att det kan bero på det lokala, att vi inte har någon lokal förare i laget. Men jag tror inte att det gör 1000 åskådare i snitt per match.
Direkt efter att säsongen tog slut i Kumla ville Daniel Davidsson inte svara på om han skulle vara kvar som lagledare eller inte.
När besvikelsen lagt sig tog det inte lång tid att bestämma sig.
– Jag hade ett optionsår kvar på kontraktet. Det hade inte känts bra att inte löpa linan ut, jag tycker det är jäkligt roligt. Inte bara speedwaybiten, byggandet runt omkring med ekonomi och organisation är rolig också. Det var ganska självklart när det hade lagt sig lite.
Redaktionen
foto: Erik Kruse
Vi skulle uppskatta oerhört mycket om ALLA läsare ville stötta sidan med tio kronor i månaden. Arbetet med sidan medför en del utgifter och vi lägger mycket tid på den. Hjälpen från er läsare är ovärderlig. På sikt avgör det om sidan hamnar bakom betalvägg eller inte. Tack på förhand! Swish: 123 090 82 36