För att läsa artikeln måste du vara prenumerant
Rospiggarna har fattat sitt beslut. Det blir en fortsättning i Bauhausligan.
Med tanke på det arbete klubben lagt ner de senaste åren och de resultat de fått så var det inte så mycket att fundera på när beslutet väl skulle fattas.
– Det finns någonting att fortsätta arbeta på, säger klubbens ordförande, Jonas Andersson.
Rospiggarnas framtid i Bauhausligan har hängt på en skör tråd en tid tillbaka. Under fredagen kom så småningom beslutet som fick speedwaysverige att dra en lättnadens suck.
Rospiggarna säger ja till att fortsätta satsningen i Bauhausligan.
– Det är skönt att kunna komma fram till det. Senaste veckan har varit väldigt bra, vi har träffat många partners och de flesta är eniga att de är öppna att jobba om vi kör i Bauhausligan. Sen har vi vridit och vänt på alla delar av att gå ner i allsvenskan. Och det finns inga alternativ egentligen, säger Jonas Andersson till Speedwayfans.se.

Bedömningen var att all hype som byggts upp kring klubben skulle försvinna och att man inte skulle kunna lyckas få in pengarna som krävs, trots ett billigare lag i allsvenskan.
Jobbet som klubben lagt ner de senaste åren där publiksiffrorna ökat kraftigt blev även det viktigt att ha med sig in i beslutet.
– Tack vare att vi byggt upp det vi gjort så finns det någonting att fortsätta arbeta på. Hade vi haft 1700 åskådare efter två säsonger hade det bara varit att låsa grindarna och kasta bort nycklarna.
Klubben fick in 300 000 på sin insamling, vilket var mindre än man hade hoppats på. Men ryggsäcken är lite lättare nu och Jonas Andersson konstaterar även att företagen är villiga att hjälpa till framåt med mer pengar nu när de är kvar i Bauhausligan.
En annan viktig post där man kommer spara en del är lagledningen.
– ”Tosse” (Stefan Bäckström) och ”Sudden” (Andreas Sundin) gör det i princip ideellt. De gör det med sitt hjärta och sin kärlek till sporten. De vill vara med på den här resan.

Nu ska ett lag för Bauhausligan byggas. Givetvis har inte Rospiggarna råd med det dyraste laget, samtidigt kan det vara svårt att bromsa för mycket och lyckas leverera en produkt som intresserar fans och sponsorer.
– Det är jättesvårt, vi har hört oss för med förare. Vi kommer inte hålla den budget som vi höll förra året, den saken är klar. Vi får jobba smart, men vi upplever att det är en ganska svår marknad. Vi vet att många väljer Danmark. Sen ställer de polska reglerna till det där man bara får köra i två ligor utöver.
– Det blir också tufft när det blir så viktigt på reserven, där behöver vi ha två riktiga raketer under 1,25.
Adam Holman
foto: Roffe Lundstedt/ Erik Kruse

