Rospiggarna kommer till Motala på tisdag med en ledning på tio poäng. Det innebär att lagets som av många var uträknat på förhand, nu har ett grepp om semifinalplatsen man inte är villiga att släppa.
Peter Jansson, lagledare i Rospiggarna, tvekade aldrig. Trots en lägre budget och ett lag som var tippat i botten, var man hela tiden övertygade om att man tänkt rätt. Nu står laget från Hallstavik med ena foten i semifinal och andra foten i Motala.
– Det kändes ändå som vi hade lite kontroll på det, säger Peter själv under måndagen.
– Sen gjorde vi några missar som vi inte hade planerat. Hemma mot Västervik till exempel. Då blev det mer spännande. Slutspelet löste sig först i sista heatet i grundserien, men vi kände ändå en grundtrygghet. Vi har litat på det här upplägget, att vi ska kunna ta oss till ett slutspel och väl där kunna göra det väldigt bra. Vi hade som målsättning att göra det lite bättre i år än förra året och förra året tog vi ett brons. Sen är det mycket självutnämnda experter inom speedwayen som tippat att Rospiggarna skulle bli tvärsist i Elitserien, men det säger nog mer om deras kunskap i speedway än något annat.
Att Rospiggarna har ett jämnt lag kan vara årets underdrift. Piraternas Daniel Davidsson sa till exempel att alla förarna är lika bra, från väst ett till sju. Peter Jansson är inne på samma spår.
– Våra nummer sex och sju kan gå ut och slå det andra lagets etta och tvåa, utan att det är någon överraskning egentligen. Jag menar, Lindbäck kan ju gå ut och slå Tai Woffinden. Visst, han har gjort ett bra heat, men man är inte jätteöverraskad. Samma sak med Luke Becker, som kör på reserven nu. Han kan ju gå ut och slå dom flesta förarna som åker Elitserien i speedway.
– Jag tycker inte vi har ett sämre lag än några andra. Sen kan vi åka ut imorgon. Piraterna har ett väldigt bra lag imorgon och det kommer bli väldigt tufft att ta dom 41 poäng som krävs.
I början av säsongen körde Rospiggarna med ett lag bestående av nästan enbart svensklicenserade förare. När slutspelet nu startat är det istället två svenska förare i startsjuan. Frågan är om man kan vinna utan att köra med utländska förare?
– Absolut. Vi är det lag som kört överlägset flest svenska heat i Elitserien i år. Men det händer saker under säsonger. Jag räknar med att Victor Palovaara kommer tillbaka och kör i slutspelet när vi går vidare. Sen har vi haft Selvin skadad halva säsongen. Stark fick möjligheten att få komma till Kumla och köra varje match. Då gav jag honom den möjligheten. Vi kommer försöka ha mycket svenskar i laget även i framtiden. Det är dom som tagit oss hit, svenska förarna.
I laguppställningen mot Piraterna står Kai Huckenbeck skriven i Rospiggarnas väst två. Tysken kommer dock missa matchen på grund av skada. Istället kommer det köras riders replacement.
– Kai kommer inte köra imorgon och det beror på att han inte är återställd efter sin hjärnskakning. Han åkte som en raket nere i Bydgoszcz, men efter fyra heat blev han yr och fick huvudvärk. Jag vill inte att han kommer hit och åker med hjärnskakning. Då får han vila, så hoppas vi han är tillbaka veckan efter. Det känns som en del inte tar hjärnskakningar på samma allvar som vi gör här i Sverige. Det är väl en sak om man bryter ett ben och hoppar på tidigt, det kan man väl ta. Men rygg och huvud ska man vara väldigt väldigt försiktig med.
Vad kommer krävas för att ni ska kunna ta er vidare till semifinal?
– Vi måste göra en match utöver det vanliga. Vi måste ligga väldigt tätt på piratkillarna hela tiden och aldrig ge dom en lucka, utan vara där och störa hela tiden. Då kommer det här gå. Vi vann där senast. Vi har ju kört tre väldigt täta matcher mot Piraterna i år och vunnit alla tre. Det är skön känsla att ha med sig, medan dom knyter näven i fickan och verkligen vill visa att dom kan slå oss, avslutar Peter Jansson.
Pontus Lindell
foto: Erik Kruse
Vi skulle uppskatta oerhört mycket om ALLA läsare ville stötta sidan med tio kronor i månaden. Arbetet med sidan medför en del utgifter och vi lägger mycket tid på den. Hjälpen från er läsare är ovärderlig. På sikt avgör det om sidan hamnar bakom betalvägg eller inte. Tack på förhand! Swish: 123 090 82 36