Polen är en mäktig speedwaynation och jag tror vi kan komma överens om att Ekstraliga är världens bästa liga och att polackerna gör vad de kan för att upprätthålla den statusen. I höstas kom nya regler som begränsade vart förarna får köra. Reglerna blev mycket omtalade.
Speedway är en sport fylld av massa regler, den ena konstigare än den andra. Förarna kör ofta i flera olika länder och ligor. En och samma förare kan med lätthet köra i tre ligor, i vissa fall till och med fyra. Iallafall var det så fram tills i höstas då polackerna bestämde sig för att sätta stopp för det. Nya regler kom gällande att förare i Ekstraliga endast får köra i ett land till och förare i andraligan två länder till utöver Polen. Reglerna resulterade självklart i att förarna var tvungna att välja vart de vill köra. Val som de inte är vana att behöva göra och kanske ännu mindre val som de har lust att göra Många förare tycker om att tävla mycket, de behöver det för att kunna prestera. Det är då enligt mig väldigt konstigt att Polen gör dessa bestämmelser som hindrar förarnas utveckling och behov av tävlingar.
Reglerna ställer inte bara till det för förarna utan jag tror att risken är överhängande att sporten svalnar av helt på vissa ställen. Ta England som exempel. England har i många år nu tappat mark när det kommer till att ha en liga med många stjärnförare. Jag är övertygad om att de stjärnor som fortfarande är kvar där är ovärderliga för sportens fortsatta intresse. Nu blir det ännu färre och intresset ännu lägre. England tappar många danska förare som vill köra i Danmark, Polen och Sverige, förutsatt att de kör i andraligan i Polen då givetvis vilket många duktiga förare gör. England tappade dock även på grund av denna regel sin egen stjärna Robert Lambert som valde Lejonen i Sverige och Torun i Polen.
Sverige tappar några förare på de nya reglerna men min bedömning är att vi klarar oss ganska bra, vår liga har hög status och det är relativt få som väljer England eller Danmark över oss förutsatt att du inte är från Danmark eller bor i England. Den stora plumpen är att vi tappar många duktiga danskar. Danmark har verkligen lyckats när det kommer till att få en danskdominerad liga. De flesta som kör i högstaligan i Polen av danskarna väljer Danmark över Sverige. Där får Jonas Jeppesen vara undantaget som ska representera Indianerna i Sverige och Czestochowa i Polen. Självklart kommer Nicki Pedersen och Kenneth Bjerre vara saknade men det går ingen större nöd på oss.
Polen har många regler för hur lagen ska se ut. Till säsongen 2021 kommer det även vara krav på att ha med en U24 förare på position 1-5. Man kan se det som att Polen tar ansvar för sitt land och liga men jag tycker nog snarare att de har gått för långt. Nog för att Polen är en stor speedwaynation och kan styra och ställa som de vill, beroende på vad de känner för just idag. Men jag tycker inte det är okej att bestämma vart förare ska få köra och inte för att på så vis förstöra sporten där sporten inte är lika stor som i Polen. Jag förstår att polackerna helst inte vill att deras stjärnor kör någon annanstans än i Polen. Jag själv tycker inte heller det är speciellt kul när stjärnorna i mitt lag skadar sig utomlands inför en viktig tävling. Men sådan är sporten tyvärr. Jag tycker inte klubbarna har rätten att bestämma över förarnas åtaganden, prestationer och ekonomi vilket det i det långa loppet blir. Låt de som vill tävla mycket göra det och de som är som Fredrik Lindgren och Tai som bara vill satsa på GP och Polen få göra det.
I Polen kommer speedway vara stort även framöver, men vilka ska de möta i GP och SON när sporten är död i resten av världen på grund av deras ständiga behov av att bestämma? Polen är duktiga på att ha egna talanger och de andra länderna jobbar hårt för att en dag komma dit. Men innan vi är där behövs det stjärnor som drar publik som i sin tur finansierar laget.
Gå med i gruppen Speedwayfans Sverige på facebook för att diskutera liknande ämnen
Adam Holman
I agree that Poland is taking a short-sighted approach. If other leagues are damaged the sport may dwindle outside of Poland. There are plenty of speedway supporters in the UK who are predicting the death of speedway here because of this ruling. Where will the foreign stars that light up the Polish Leagues come from then? It is not just that the leagues wont exist of a standard that could develop riders to Extraliga standard, ultimately, it could cause the the number of youngsters coming into the sport to dry up. Look at the foreign riders in Poland at the moment, how many of them developed their skills by racing in the UK?