- Annons -

Oliver Berntzon: ”Jag vill vara en ledande förare”

Oliver Berntzon gör sig redo för den kommande säsongen, en säsong där förhoppningarna bland annat är att köra lag-VM och GP-Challenge på hemmabanan i Gislaved.

- Annons -
- Annons - Bild av reklam till Målillas GP i Speedway

Innan vi blickar mot den kommande säsongen ska vi titta lite i backspegeln först. 2022 lyckades Oliver bli individuell svensk mästare för första gången. Med Lejonen blev det ett silver efter att ha förlorat finalen mot Smederna.

– Det var en bra säsong överlag tycker jag, det var lite tråkigt att jag hade en axel som strulade hela säsongen. Det var synd att jag inte kunde köra GP-Challenge och att vi förlorade finalen med Lejonen. Annars var det ganska bra, säger Oliver Berntzon.

Hur har vintern varit?

– Den har varit bra tycker jag, jag har inte riktigt kunnat göra det jag planerat efter att ha opererat axeln den 2 november. Jag hade tänkt att åka mycket enduro, det kunde jag börja göra för två veckor sedan. Det var nödvändigt att fixa till axeln även om det har gjort att jag inte kunnat träna så mycket som jag önskar.

- Annons -

Snart är träningen på speedwaybanan igång igen.

– Första planen var att jag skulle köra nu till helgen, men det har kommit snö i Ostrow så det blir ändrade planer. Förhoppningsvis blir det mitten av nästa vecka, eller senast nästa helg. Jag känner dock ingen stress att komma igång, jag vet att det tar 2-3 träningar sedan är man igång.

Exakt hur många träningsmatcher det blir innan säsongen är för tidigt att säga.

– Vi får se, det beror lite på hur de passar in i mitt schema. Jag vet att vi har fyra träningsmatcher med Ostrow. Det är två helger med match både lördag och söndag, det borde funka att köra alla fyra egentligen. Vi har tre träningsmatcher med Lejonen, vi får se hur mitt schema ser ut om jag kör dem eller inte. Jag vill gärna ha en träningsmatch i Gislaved innan säsongen börjar på allvar.

Det är snart dags för de första matcherna säsongen 2023.

Även om Oliver inte brukar sätta upp alltför många mål och istället fokusera på nuet så blir man ju nyfiken vad han har för mål med den kommande säsongen.

– Jag vill gärna försvara mitt individuella SM-guld, vinna guld med Lejonen, ta mig till GP-Challenge i Gislaved och vara med och prestera bra i Lag–VM. Sedan vill jag såklart vara en ledande förare i Lejonen och Ostrow.

Just nämnda Lag-VM gör i sommar en efterlängtad comeback efter sex års frånvaro. Någonting som glädjer ”Vispen”

– Det är verkligen jätteroligt, det är det eventet som jag gillar bäst i speedway. Det blir mer landslagskänsla än Speedway Of Nations. Man är ett större gäng som är på plats under hela veckan. Sen är det klart att Polen växer från favorit till extremfavorit när det får ha fler förare med.

Är det rätt att tävlingen körs vart tredje år?

– Jag tycker kanske att det hade varit bra om den kördes vartannat år. Varje år hade blivit för ofta, vart tredje år är lite långt emellan med tanke på att det är ett av de mest älskade tävlingarna.

Det har gått två år sedan Oliver debuterade i GP-serien, när GP-Challenge avgörs i Gislaved siktar han på att vara med och slåss om en GP-plats. Han tycker att han tagit kliv sedan att körde i GP-serien senast.

– Ja det har jag gjort, samtidigt så tycker jag inte att jag fick ut min potential det år jag körde GP. Alla vet att jag kan bättre än så, dessutom har jag tagit ett par steg framåt sedan dess. Om jag är riktigt hundra redo är svårt att svara på, jag vill inte vara i GP-serien och ligga på tiondeplats. När jag är tillbaka i serien vill jag vara där för att stanna, det är en svår fråga att svara på men kommer jag in igen ska jag se till att vara mer redo.

Det ser ut som att du kommer köra ganska mycket 2023, hur kommer det sig att du skrivit så pass många kontrakt?

– Man kan bli lite lurad när man tittar på det, rent krasst så är det bara Lejonen och Ostrow som gäller. Det räcker för mig, då hinner jag träna och vara med familjen mellan matcherna. Kontraktet i Allsvenskan och Danmark är backup positioner. Jag kommer köra för Vojens om Anders Thomsen blir skadad eller får förhinder på grund av GP eller liknande.

2023 kör Oliver i första hand för Lejonen och Ostrow.

Lejonen har gjort en del förändringar i årets lag jämfört med 2022. Min analys är att det är ett mer välbalanserat lag.

– Svårt att säga, det beror väl lite på vilket lag vi väljer att köra med. Jag kommer vara lagkapten i år och har därför varit med och byggt laget lite. Vår plan från början var att vi skulle ha en startsjua som vi skulle köra så mycket som möjligt med. Då var inte Hampel med i tankarna, när han sedan hörde av sig och ville köra mer i Sverige så fick vi möjlighet att göra om i startsjuan. Vi tog in Daniel Henderson då vi behöver två 0.500 förare om Hampel ska vara med. Sedan kom Peter Ljung med, nu har vi tre sjuor att välja emellan. Det kan nog vara bra med en konkurrenssituation i laget, avslutar Oliver Berntzon.

__

Klicka här för att prenumerera på vår Youtubekanal. Där kommer vi lägga upp intervjuer och andra intressanta saker under säsongen.

Adam Holman
foto: Erik Kruse
Vi skulle uppskatta oerhört mycket om ALLA läsare ville stötta sidan med tio kronor i månaden. Arbetet med sidan medför en del utgifter och vi lägger mycket tid på den. Hjälpen från er läsare är ovärderlig. På sikt avgör det om sidan hamnar bakom betalvägg eller inte. Tack på förhand! Swish: 123 090 82 36

- Annons -

Liknande artiklar

Kommentarer

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Translate

- Annons -

Dela artikeln

- Annons -spot_img

Senaste artiklarna