Lagen tar form mer och mer: ”DE HADE Varit i FINALEN om det var slutspel idag”

På många ställen i vårt avlånga land ligger det snö på marken, en speedwaysäsong kan i detta nu kännas avlägsen. Men parallellt med det pågår en av de mest intressanta silly season som jag varit med om.

Vi skriver 6 december i kalendern och konstaterar att det är några månader kvar tills dess att trupperna inför säsongen 2022 ska vara färdiga och anmälda till Svemo. Trots det så har det hänt mycket intressant i lagen redan och jag tror nog tusan att detta är den mest intressanta silly season jag varit med om.

Många förare rör på sig i år, allra helst verkar man röra på sig om man körde för Vetlanda 2021. Där blir lite av en nystart med i stort sett ett helt nytt lag. Lagledare Rikard Kling ska bli intressant att följa under nästa säsong. Jag gillar värvningen av Pawel Przedpelski och Aleksandr Loktaev, det känns som förare som kan passa bra in i det läge som klubben befinner sig i.

Lejonen är ett annat lag som bygger nytt. Där verkar man ha tröttnat på att sällan gå längre än till kvartsfinal i ett slutspel. Många förare lämnar för att ge plats åt Polens världselit. Man har värvat bra i form av Patryk Dudek, Dominik Kubera och inte minst Bartosz Zmarzlik. Lägg där till en bra svensksida och man får ett komplett lag, det viktigaste för Lejonen är att man får en bra lagsammanhållning och att man får polackerna att visa hjärta för laget. På tal om hjärta för laget så var det synd att Rohan Tungate inte blev kvar.

Västervik har inte gjort särskilt många förändringar till den kommande säsongen. Men de förändringar man har gjort är intressanta och kan visa sig viktiga i Morgan Andersson bygge. Vi vinkar adjö till Pawel Przedpelski och Vadim Tarasenko som tidigt som Gleb Chugunov och Peter Ljung välkomnas till klubben. Jag tror att framförallt Peter Ljung kommer bli väldigt viktig. Där får man en stark svensk med hjärta för klubben som kan åka som reserv. Att man fick behålla Laguta och Lindgren gör att guldet 2022 så som trupperna ser ut nu hamnar i Gislaved eller Västervik.

Smederna har utvecklats till en ständig guldfavorit, oavsett hur laget ser ut på pappret så går det alltid till final och väl där vet vi ju hur det brukar gå. Det räckte inte hela vägen i år men fortfarande en bra säsong. Kan man bättra på det nästa år? Nja tveksamt. Man har värvat intressant i form av Robert Lambert och Dan Bewley, det kan bli mycket bra. Det är roligt att man behåller Aspgren som för övrigt snittar mest i Smederna just nu. Succémannen Kacper Woryna var de väl snudd på tvungna att behålla om inte fansen skulle tappa det helt. Joel Andersson på reserven kommer nog bli en förstärkning. Man har 3 förare med snitt över 0.500 kvar att kontraktera. Det känns inte som någon högoddsare att två av dem är Grigorij Laguta och Jepsen Jensen. På pappret räcker inte Smederna till mot Lejonen och Västervik i nuläget. Men är det något lag som visat att speedway inte körs på pappret så är det Smederna.

Dackarna vann välförtjänt guldet 2021. Inför 2022 tappar man dock lagets kanske mest värdefulla förare Jason Doyle. Att ersätta honom med den säsong han gjorde 2021 i Sverige är inte lätt. Man har värvat intressant, framförallt på svenskan där man får in Woentin och Ludvig Lindgren. Jag gillar även värvningen av Brady Kurtz. Att Maciej Janowski stannar i klubben är nog ingen allt för galen gissning. Men det behövs mer, Tai woffinden till exempel då skulle man kunna återupprepa historien från 2021. Även om jag anser att det är fler lag som satsar på guld 2022 kontra 2021. På tal om Tai Woffinden så finns det obekräftade uppgifter som placerar Tai i Dackarna även 2022. Hur väl de ryktena stämmer vet vi längre fram.

Rospiggarna ser ut att bygga ett superjämnt lag som är svårt att få hål på. Jag måste säga att jag gillar vad jag ser, man har värvat två bra förare i Wozniak och Lebedevs. Två förare som dessutom har en koppling till klubben. Svensksidan har också blivit bättre sedan Victor Palovaara anslöt. Lägg där till en riktigt hemmabana så får man ett lag som kommer bli en obehaglig överraskning för många lag framöver. Man gjorde det bra 2021 och jag tror att man kommer gå ungefär lika långt 2022, jag tror att man i första hand slåss om en semifinalplats.

Indianerna står enligt mig och stampar lite. Man bygger ganska bra lag som inte riktigt når fram, tyvärr. Skador har drabbat laget väldigt hårt egentligen varje säsong de fyra senaste åren. Då blir det svårt att få ut max av laget, därför är det svårt att säga hur bra Indianerna är. Den gångna säsongen måste ha varit en missräkning, skador till trots så borde man ha gått till slutspel. Nu har man byggt ett ungefär likadant lag som jag tror slutar femma, sexa någonting. Man är bra men det finns lag som är starkare. Svensksidan ser jag fram emot att se, det är kul att de kommer ge sina unga förare chansen. Värvningen av Bellego känns väldigt intressant.

Masarna finns det väl egentligen inte så mycket att säga om. Man tappar sina fransmän vilket kan bli tungt för dem. Roligt att Lindbäck och Hellström Bängs gör ett samarbete. I övrigt vill jag gärna se mer av vilka förare de har innan jag uttalar mig.

Det samma gäller med Piraterna, de har en del platser kvar att fylla innan det går att uttala sig så värts mycket. Man har än så länge mest satsat på förare som körde för klubben förra året, man får in Nowak som säkert kan bli bra för Piraterna. I övrigt behöver man ha in en stark heatledare, det är skillnaden på seger eller förlust i hemmamatcherna.

Adam Holman
foto: Erik Kruse

Jag skulle uppskatta oerhört mycket om alla läsare ville stötta sidan med tio kronor i månaden. Arbetet med sidan medför en del utgifter och jag lägger mycket tid på den. Hjälpen från er läsare är ovärderlig. Tack på förhand! Swish: 123 090 82 36

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.