Den eviga frågan, hur ser det ut på svenskan? Satsar klubbarna tillräckligt mycket på sina svenska förare. Dagens artikel kommer handla om just detta.
38 svenska förare har kontrakt i Bauhausligan till säsongen 2022. Det är ungefär så många som håller den klassen plus i ärlighetens namn ett tiotal till. Att man i en ”svensk” serie vill se svenska förare faller sig ganska naturligt. Det köper jag. Men vi är inte där än, av de 38 förare med kontrakt är det cirka 25 förare som kommer köra kontinuerligt vecka efter vecka. Sorgligt att säga men fler än så har vi inte kvalité att ha med just nu.
Att Indianernas tidigare givna svenska förare lämnar klubben är nog bra för svensk speedway överlag. De kommer få åka i andra klubbar medans Indianernas egna juniorer nu äntligen kommer få åka i klubben istället för att stå på kö.
Att vi skulle köra med fler svenskar än vad vi gör i Bauhausligan just nu är inte möjligt enligt mig. Eller det är klart att det är möjligt men då skulle vi behöva göra uppoffringar på varje annan position i laget. Låt säga att vi slänger in en 17-18- årig svensk till i varje lag som i nuläget faktiskt är de enda som kan få begränsat med körtid 2022. Då måste vi även ta bort en stjärnförare i varje lag till, eller är det rimligt att Zmarzlik ska komma till Sverige för att möta en svensk 17-årig junis flera gånger varje kväll. Skulle inte tro det, vill vi ha de bästa förarna körandes i Sverige vilket jag är övertygad att många vill så kräver det bra motstånd för stjärnorna. Det blir en hårfin balansgång när man ska ge killarna chansen men så som det var 2021 tycker jag var ganska lagom. Flera inga killar fick chansen utan att på något vis sänka nivån på ligan.
Jag vill även passa på att hylla de nya stjärnorna som kommer, 03,04 generationen ser grymt stark ut. Med Hellström- Bängs i spetsen, det ska bli grymt kul att följa deras resa.
Jag är givetvis för svenska förare i Bauhausligan men det ska vara den dag de är redo. När du är 17, är du redo för enstaka matcher, inte en hel säsong. Det gäller att köra mycket i Allsvenskan och div 1.
Många klubbar satsar svenskt till nästa år ska man ha i åtanke, sex klubbar kommer till synes att iallafall ha en uppställning som fungerar bra med 3 svenska förare. Om den används varje match är en annan femma.
Jag är glad att klubbarna verkar ta det på större allvar idag än tidigare, vi ska aldrig komma dit igen att vi tar in lågsnittarpolacker istället för att satsa på våra svenskar. Håller svensken samma eller strax sämre klass än polacken ska han åka, annars gäller: ”Din tid kommer”. Med hårt arbete kommer så småningom belöningen, en dag får ni åka i Bauhausligan pojkar.
Adam Holman
foto: Erik Kruse
Jag skulle uppskatta oerhört mycket om alla läsare ville stötta sidan med tio kronor i månaden. Arbetet med sidan medför en del utgifter och jag lägger mycket tid på den. Hjälpen från er läsare är ovärderlig. Tack på förhand! Swish: 123 090 82 36