Det har surrats ett tag om nya regler till Nauhausligan. Nu är dem här.
ESS ordförande Mikael Holmstrand konstaterar att det blir en del förändringar.
– Detta är relativt stora ändringar givet hur de senaste åren sett ut. Reglerna kommer att gälla till att börja med 2026-2027 för att kunna utvärderas innan eventuella justeringar sker tidigast till säsongen 2028, säger han i ett pressmeddelande.
Det finns några hörnstenar som har varit viktiga i arbetet:
- Möta klubbarnas vilja att fortsatt vara åtta lag i ligan
- Större möjlighet till ekonomisk kontroll
- Större möjligheter för fler svenska förare
- Större tillgänglighet på förare
- Förbättra legitimiteten för sporten i stort
Läget såg nu så pass allvarligt ut att Mikael Holmstrand fick ta i med hårdhandskarna.
– När vi inför kommande år stod inför ett faktum att tre lag aviserade att dom inte har förmågan att delta på nuvarande villkor och inte tänker riskera sin klubbs existens blev läget än skarpare. Flera övriga klubbar sa då också att en liga med fem lag är ointressant och därmed blev det uppenbart att vi måste agera snabbt och med större kraft än tidigare. Konkret har det inneburit att jag har summerat klubbarnas olika önskemål och sedan diskuterat direkt med Svemo där vi skapat ett regelverk som klubbarna får förhålla sig till, eftersom det sannolikt inte heller denna gång hade gått att resonera sig fram till en överenskommelse mellan alla klubbar.
– Fokus i arbetet med reglerna har varit att skapa en sportslig och ekonomisk flexibilitet där det ska vara möjligt att spara pengar och/eller kunna konkurrera även med lite lägre budget. Faktum är att betydligt fler lag än de tre som nu räckte upp handen också säger att man skulle må bra av en dämpad ekonomisk utveckling. Det måste vi ta på allvar. Till detta har vi också ett ansvar för svensk speedway i stort och våra svenska förare. Här kan inte allt göras på en gång men någonstans måste vi börja och därför har även frågan kring hur vi skolar in fler svenska förare i ligan varit en av hörnstenarna i regelarbetet.
– Givetvis innebär ett arbete av det här slaget att man landar i en kompromiss där de svagare lagen velat haft större åtstramningar medan de klubbar som kommit långt och mår bra upplever att de inte får betalt för sitt arbete. Båda parter har rätt utifrån sina perspektiv men någonstans måste alla lag också ha lag att möta nästa år och då måste man ha förmågan att zooma ut från sin egen bild oavsett vilket ”läger” man tillhör. De starkare klubbarna kommer fortfarande ha fördelar av sin status och ställning, vilket dom ska ha, medan de svagare lagen får lite tid på sig att bygga organisation och ekonomi, vilket också är en möjlighet som vi nu förväntar oss att dessa klubbar tar till vara på. Vi har goda exempel att lära från i ligan och när vi från och med i år organiserat ESS styrelse genom att alla klubbarnas ordförande representerar sin klubb har vi fått ett tydligt lyft i dialogen och samförståndet bortom de kortsiktiga sportsliga resultaten vilket jag tror är helt avgörande för att kunna bygga ESS och ligan långsiktigt.
– Reglerna för 2026-2027 kommer inte göra allt och huvudansvaret ligger fortfarande på klubbarnas styrning, men vi tror att detta skapar ett utrymme som kombinerar ekonomisk kontroll samtidigt som vi både möjliggör för fler svenskar att etablera sig i högsta ligan likväl som vi kan behålla våra starkaste profiler och stjärnor i klubbarna för att möta de sportsliga förväntningarna från publik och sponsorer. Och oavsett vad man tycker om förändringarna så kan vi vara helt säkra på att alternativet att inte göra något alls hade varit avsevärt mycket sämre.
Summering regler 2026/27
– 7 förare i truppen över 1,249.
– Ingångssnitt från Ekstraliga via omräkningsfaktor multipliceras med 1,1.
(Tidigare 1,0)
– Svenska förare med snitt upp till och med 1,249 räknas ej in i truppen.
– Taksnitt 10,500 (tidigare 11,000).
– Golvsnitt 8,000 (tidigare 8,500).
– Minst 2 svensklicensierade i laget med ingångssnitt upp till 1,249.
– 3 Transferkort.
– R/R 2 gånger i grundserien på tisdagar (tidigare 4 gånger).
– Körschema. Ta bort nomineringsheat 14 och lägga in ett extra reservheat.
– Officiellt snitt erhålls efter 10 körda heat och då sker inplacering i
laguppställningen efter det löpande snittet.
– Reservförare 6-7 är möjlig att byta mot den andra reserven max 1 gång
under en tävling, dock endast vid underläge med minst 6 poäng.
– Enklare för korttidsinlåning, endast begränsning på ingångssnitt. Får
ersätta samtliga förare i laget, även utländska. Men den ersättande
svenska förare får max ha 1,249 som ingångssnitt.
– 28 dagars skadeersättare ska skrivas ur en trupp för ett lag som inte går
till slutspel. Denna förare blir då tillgänglig för andra lag som 28 dagars
skadeersättare i slutspelet.
– Endast ingångssnitt på följande: Rider Replacement, 28 dagars
skadeersättare, kortidslån, taksnitt, golvsnitt.
– Laguppställningen ska innehålla minst 2
svensklicencierade förare med ingångssnitt som är max
1,249, vilket innebär att de börjar säsongen på
reservplats.
Redaktionen
foto: Erik Kruse
Stora förändringar alltså…….en springande punkt är vad publiken vill se, och vad Bauhaus ligan bjuder på…..är det många svenska medelmåttiga förare eller stjärnförare. Det kommer direkt att visa sig under 2026.
Hur tänker du nu ? Det måste inte vara fler svenska förare än det har varit under denna säsong. De lag som har svenska förare över 1.249 i snitt kommer även att behöva 2 svenska under 1.249. Det är väl ingen stor förändring. Jag menar att publiken gärna ser svenska förare, speciellt om de är från samma region som laget, helst egna produkter. Det går inte att år efter år utarma svensk speedway, både ekonomiskt och antal svenska förare ! Det bör dessutom bli något billigare än att värva Polska landslaget till SVENSK seriespeedway !
[…] Här är Bauhausligans nya regler: ”Relativt stora förändringar” […]
Menar Morgan alltså att de främsta lagen ska gynnas mer, och de sämre lagen mindre ?
Vilka har han tänkt sig att han ska tävla mot, om något/några år ? Ska det vara en Småländsk liga, med 4 lag ?