Tidigare har förare som kör i den polska andra eller tredjeligan bara fått köra i två ytterligare ligor. Från och med 2023 får de förarna nu köra i tre ligor till.
Polen har tidigare släppt på hur många ligor förare i Ekstraliga får köra i utöver Polen. Under onsdagen kommer beskedet att förare i ewinner leauge och liga 2 nu även får köra i fler ligor.
ESS ordförande Mikael Holmstrand ger sin syn på att polackerna släpper på regleringarna.
– Jag tycker det är positivt och även om det tagit en stund att få det bekräftat och klart så ligger det i linje med de diskussioner som förts under hösten mellan förbunden och ligorna. Överlag är regleringar inget att eftersträva utan man måste låta förarna själva ta ansvar för hur mycket dom kan och vill köra. Förarna är både idrottsmän, som behöver olika mycket tävlande för att hålla formen, och företagare, som behöver olika mängd uppdrag för att kunna bedriva sin verksamhet. Sånt ska inte nationella regelverk förhindra.
Det är inte så många förare som kommer köra i fyra ligor, men Mikael förklarar att det trots det är positivt.
– Sedan kommer sannolikt ganska få förare att köra i fyra länder. Rent logistiskt är det väldigt utmanande. Däremot har vi tidigare stridit för att tillexempel Allsvenskan inte ska klassas som en egen liga utan att man ska räkna på ”landsnivå”. Med dagens besked hanterar man i praktiken den frågan och en förare som åker i ewinner eller liga 2 kan även köra i tillexempel Bauhausligan, Allsvenskan och Danmark vilket vi nog kommer se en del förare göra, om än inte på regelbunden basis, säger Mikael Holmstrand.
Adam Holman
foto: Erik Kruse
Jag skulle uppskatta oerhört mycket om ALLA läsare ville stötta sidan med tio kronor i månaden. Arbetet med sidan medför en del utgifter och jag lägger mycket tid på den. Hjälpen från er läsare är ovärderlig. På sikt avgör det om sidan hamnar bakom betalvägg eller inte. Tack på förhand! Swish: 123 090 82 36