Nu är det officiellt från Svemo vilka regelförändringar som sker i Allsvenskan 2025. Bland annat blir det ett nytt körschema i serien.
I Allsvenskan pratar man mycket om att man ska köra med så svenskt lag som möjligt och nu tar man det i rätt riktning. Till 2025 kommer nämligen körschemat att förändras då det kommet bestå av 16 heat och sju förare där alla har schemalagda heat, heat 2 och 11 kommer var så kallade reservheat och låsta till förare på plats 6 och 7. Rekommendation är även att 2 av förarna på plats 1-5 ska vara svenskar.
På plats 6 och 7 ska det vara två svensklicensierade förare där en av dem får ha ett ingångssnitt på max 1.000 medan den andra måste ha 0.500 i ingångssnitt. Dessa förare måste också köra tre av sina fyra schemalagda heat.
I övrigt sänks taksnittet från 11.000 till 10.500 medan golvsnittet ligger kvar på 8.000. Utländska förare som kört i Allsvenskan föregående säsong kommer inte kunna få ett lägre ingångssnitt än 1.250 och de som inte kört i Sverige tidigare får 2.000 i snitt.
Trupperna består fortsatt av 10 förare med snitt över 0.500 men där ska nu alla 10 platser tillsättas senast 28 februari.
Riders Replacement som varit en het diskussion i Allsvenskan i år förändras till 2025. Den får tillämpas för de fyra bästa förarna i laget och vid 3 tillfällen i grundserien (med undantag för en flyttad match) för varje lag. I slutspelet är det ingen begränsning.
Viktor Stendahl
foto: Erik Kruse
Vi skulle uppskatta oerhört mycket om ALLA läsare ville stötta sidan med tio kronor i månaden. Arbetet med sidan medför en del utgifter och vi lägger mycket tid på den. Hjälpen från er läsare är ovärderlig. På sikt avgör det om sidan hamnar bakom betalvägg eller inte. Tack på förhand! Swish: 123 090 82 36