Mikael Holmstrand är ny ordförande inom ESS som är elitklubbarnas samarbetsorganisation. Han tycker att det är viktigt att klubbarna inser att man behöver synas nationellt och ser fram emot att organisera sporten på ett bättre sätt.
Mikael Holmstrand tog över ordförandeposten i ESS för en dryg vecka sedan. Han berättar att han ser stor potential i ESS och att samarbetet har blivit bättre de senaste två åren. Målet framöver är att lyfta speedwayen på nationell nivå
– Historiskt har det varit lite brokigt även om intentionerna alltid varit väldigt goda. Klubbarna har haft lite svårt att komma överens men jag tycker det har blivit bättre under de senaste två åren. Klubbarna har förstått att vi mår bra av att dra åt samma håll och att vi behöver en professionell liga organisation. Vi är den tredje största publiksporten men vi agerar inte alltid som det på central nivå. Många mindre sporter har organiserat sig bättre än speedwayen. Det är viktigt att vi syns medialt och det lockade mig att bli ordförande. Jag är helt övertygad om att det finns stora möjligheter att lyfta speedwayen nationellt, säger Mikael Holmstrand.
Mikael berättar att hans viktigaste erfarenhet när det kommer till hans nya arbete inom ESS är att han är kommersiellt skolad. Han belyser även att det är en bra mixt av styrelseledamöter med stark näringslivs koppling och sportslig koppling.
– Jag kan bidra med kommersiell erfarenhet och det tror jag är viktigt eftersom att det är en produkt vi säljer till TV, sponsorer och publik. Jag tycker det är positivt med en mixt av sportslig kompetens och kommersiell kompetens inom ESS. Sporten måste marknadsföras som en sport och en liga inte bara som enskilda klubbar.
Någon direkt tidsplan för hur lång tid arbetet med att göra sporten mer synlig och kommersiell finns inte. Men Mikael berättar att arbetet redan börjat ta fart.
– Det finns inget konkret dokument på det men vi har många skisser och ideer på hur det ska gå till. Mycket handlar om ekonomi och ESS har sakta men säkert börjat bygga upp en ekonomi genom att knyta till sig nationella sponsorer. Det handlar om att bygga en organisation med professionella människor, inte bara ideella krafter. Det handlar om att nå nya människor och föryngra sporten. Vi måste titta på och anpassa oss till hur andra idrotter jobbar med det. Vi måste jobba hårt med att locka ny publik.
Adam Holman
Gillar du sidan? Jag skulle vara tacksam om ni ville hjälpa mig i mitt arbete att upprätthålla sidan genom att swisha några kronor till 1230908236. Varje krona hjälper mig mycket, inget bidrag är för litet allt är välkommet.
Läs fler artiklar på speedwaynyheter.se