För att läsa artikeln måste du vara prenumerant
Fredrik Lindgren signar i Danmark, en liga han aldrig tidigare kört i.
I Polen har han ännu inte kritat på, men det kommer han givetvis att göra.
Så vad händer med hans medverkan i Sverige då?
De senaste åren har Fredrik Lindgrens medverkan i Sverige varit lite från och till. 2025 körde han förvisso samtliga matcher för Västervik. Men 2024 avstod han Sverige, 2023 körde han precis lagom för att få åka i slutspelet, 2022 full säsong, 2021 kom han in efter halva säsongen.
Man kan tolka det som en tvekan, men att Sverige ändå betyder mycket för Lindgren, vilket gör att han går lite fram och tillbaka och ofta kommer i någon form alldeles oavsett.
Under 2024 valde han dock bort Sverige helt, mycket på grund av hans ganska höga snitt. Fokus låg inledningsvis på Polen och Grand Prix innan valde England som andraland. Någonting som såklart inte kändes helt bra, att vår bästa förare väljer att inte köra i Sverige för att istället köra i en annan liga, utöver Polen.
Och nu är det påväg att hända igen. Med Lindgrens snitt på 2,222 kan det bli ganska svårt att få in honom i lagen. Speciellt med tanke på att man har sänkt taksnittet till 10,5.
Att han så sent som i går valde att skriva på i den danska ligan skulle kunna vara ett ytterligare tecken på att vi inte ser Fredrik Lindgren i Bauhausligan 2026, i alla fall inte inledningsvis.
Hans upplägg som han har haft de senaste, åtminstone fem åren, där han inte vill köra hur mycket som helst är ytterligare en sak som pekar på det. Sen vet man aldrig, han kanske har ändrat upplägg och vill nu köra massor för att nå det där VM-guldet, för det är givetvis hans slutmål.
Jag hoppas såklart inte att svenska ligan blir snuvade på vår bästa svensk, men om vi tittar till historiken och hur Lindgren brukar vilja ha det, och hur snitten brukar slå så är min analys att det mycket väl kan bli så.
Men mycket kan hända.
Adam Holman
foto: Erik Kruse

