- Annons -

Ordföranden svarar om snitten: ”En stor risk”

Jag var under gårdagen skeptisk till snitten, jag vill helt enkelt ta bort dem helt. Jag ringde upp ESS ordförande Mikael Holmstrand för att se hur hans tankar går om det.

- Annons -

Mikael Holmstrand säger att snitten är ett sätt att påverka sporten så att det inte blir en fri marknad. Det behövs i och med att klubbarna tidigare visat att de behöver hjälp med att hålla nere kostnaderna. Där ska snitten vara det enda fungerande sättet.

– Man kan tycka att det är styrelsens ansvar att inte dra på sig mer kostnader är vad man klarar av. Så är det, absolut, men det fungerar inte så. Blir det ett race om de dyraste förarna så känner sig de andra manade att hänga på. Annars riskerar man att bli ett stryklag, då vill inte sponsorerna vara med och publiken kommer inte, det blir en ond spiral. Där har taksnittet fungerat bra för att dämpa det.

Även om det är det bästa systemet just nu så är Holmstrand medveten om att det kommer med flera nackdelar. Bland annat att segrande lag tvingas bygga om sina lag.

- Annons -

– Man straffas ganska hårt, året efter man vunnit. Det är inte bra, men vi måste vara måna om de klubbar vi har. Ska vi ha en levande liga så behöver vi ha något som reglerar. Lönetak kan man inte ha i speedway, det slutar bara med att man fakturerar någon sponsor. Då är snitt det bäst fungerade verktyget. I en perfekt värld hade det inte behövts.

Det är ojämna matcher även i dag, vad beror det på?

– Jag tycker att skillnaden mellan tak och golv är för stor. Nu höjer vi golvsnittet med 0,5 och vi justerar också så att svenskar med snitt mellan 0.500-1.00 får ett verkligt snitt. Nu får vi se hur det faller ut. Det hade varit bra för sporten om man på sikt kunde minska avståndet mellan tak och golv, det är viktigt för publik och media. Att det finns någonting att köra om.

Att speedwayklubbarna inte klarar av att sköta ekonomin om det inte finns regler som reglerar vad man får göra kan man fundera på.

- Annons -

– Om man visste svaret på den frågan… Historiskt sett så har styrelsen inte klarat av det, vi har haft alldeles för många konkurser och dåliga erfarenheter kring det. Sen är det ju så att om man bortser från allsvenskan och SHL så är det många klubbar i både fotboll och hockey som gått dåligt av samma skäl. Man har försökt kapprusta med de bästa lagen som måttstock. Det har gjorts med pengar som man inte har, och det är inte unikt för speedway. Jag tror att flera sporter hade mått bra av att reglera sina kostnader på något sätt.

Vad hade hänt om man tog bort snitten?

– De bästa lagen hade blivit ännu bättre, skillnaderna hade blivit större. Vi har sett ganska ofta att klubbarna har segrat ihjäl sig. Det kan man även se i andra idrotter, man har svårt att få publik i grundserie och sen kommer man när det är dags för slutspel. Vetlanda speedway segrade nästan ihjäl sig ett tag, gick man inte till semi eller final så var det ett jättemisslyckande. Snitten gick ner efterhand trots att de vann SM-guld. Det var lite samma resa för Smederna när det gick sämre.

– På kort sikt hade det blivit en ojämn serie, på lite längre sikt kan det bli att de bättre lagen drabbas av att sporten blir för ointressant. Det är en stor risk.

Golvsnittet är enligt Holmstrand viktigt för att säkerställa någon form av lägstanivå. Det blir viktigt när man inte har någon nedflyttning till Allsvenskan.

– Man skulle behöva höja golvsnittet ytterligare, det är ingen rättighet att åka i Elitserien och det är ingen rättighet att vara ett topplag. Där ska man vara för att man klarar av det ekonomiskt och organisatoriskt. Glappet mellan tak- och golvsnitt ska nog inte vara mer än två i alla fall.

– Jag skulle hellre ta bort taksnittet och säkra en lägstanivå än tvärtom.

Skulle det kunna bli aktuellt tror du?

– Det har faktiskt inte talats om det. Vi har ju pratat om att göra ganska små ändringar, och få ändringar åt gången så att vi kan analysera effekten av dem. Gör man många ändringar samtidigt är det svårare att veta vad som var orsaken till det.

Att intresset minskar inom sporten beror sannolikt inte på reglerna. Det är mest vi ”nördar” som tänker på det.

– Man pratar mycket regler inom speedwayen men det är inte det som avgör hur sporten ser ut om fem, eller om tio år. Först och främst ska vi ha klubbar som kan genomföra en liga, det är det viktigaste. Den genomsnittliga åskådaren skiter i många av reglerna. Man går på speedway för spänningen och för att kanske se lite stjärnor, någon svensk och någon lokal i bästa fall.

I nuläget finns inga planer på att ta bort taksnittet.

– Det finns goda argument till att både ta bort det och införa flytande snitt. Vi tror inte att det skulle göra någon större positiv inverkan att förändra det, därför låter vi det vara.

Adam Holman
foto: Erik Kruse
Vi skulle uppskatta oerhört mycket om ALLA läsare ville stötta sidan med tio kronor i månaden. Arbetet med sidan medför en del utgifter och vi lägger mycket tid på den. Hjälpen från er läsare är ovärderlig. På sikt avgör det om sidan hamnar bakom betalvägg eller inte. Tack på förhand! Swish: 123 090 82 36

- Annons -
- Annons -spot_img

Liknande artiklar

Kommentarer

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Translate

- Annons -

Dela artikeln

- Annons -

Senaste artiklarna