Varför når vi inte fram?

Speedway, en fartfylld och intensiv sport med stora risker. En form av nutida gladiatorspel som borde kunna locka en större publik än vad den gör. Trots det finns sporten i stort sett bara i små orter och majoriteten av publiken har fyllt 60, känns det som iallafall.

Speedway, sveriges tredje största publiksport. Det låter ju bra eller hur? Bryter man ner det så vet jag inte riktigt om det är fullt så bra. Speedwayen är väldigt stort det är sant. Men vart är det stort? jo i småorter som sällan har mer än 30 tusen invånare i kommunen. Där speedwayen är stor är den jättestor. Där den är liten vet folk inte ens vad speedway är för någonting. Det är problematiskt, tänk hur stor vår älskade sport hade kunnat vara om den var lika stor i Stockholm, Malmö och Göteborg som den är i Målilla, Vetlanda och Kumla. Tänker man på i vilka orter som speedwayen är stor så är det ett under att vi fortfarande är sveriges tredje största publiksport. Samma sak gäller för den åldrande trogna speedwaypubliken. Tänk om vi kunde få fler unga att bli intresserade, tänk hur mycket mer publik det hade kunnat generera. Det är för mig något av ett mysterium att inte fler unga är intresserade. Speedway är enkelt att förstå, i varje fall grunderna, det händer mycket och det är världsstjärnor som kör. Varför är det så svårt att sälja in? Jag tror att problemet är att de som jobbar i klubbarna med marknadsföring traditionellt sett har varit de som tillhör den lite äldre generationen som tycker att allt ska vara som det alltid har varit. Det fungerar inte idag och speedwayen skulle må bra av en föryngring bland de som  jobbar i klubbarna. Då skulle sporten potentiellt kunna nå fler ungdomar och kanske gå att marknadsföra i fler städer.

Det finns dock ljusglimtar. Vissa klubbar jobbar fantastiskt bra med att nå ut till sina fans. Man kan inte bara klaga utan man måste även lyfta fram de bra saker som görs. Jag tycker att det är rätt väg att gå att flera lagledare blir heltidsanställda i klubbarna. Det öppnar upp för att man hinner med att utveckla klubbarna till en mer professionell nivå. Att klubbarna hänger med i sociala medier är avgörande för hur intresset kommer se ut i framtiden. Når inte klubbarna ut där så finns de inte. Jag kommer inte nämna klubbarna vid namn men jag skulle säga att sex klubbar av nio har förstått att de måste synas i sociala medier. Det är bra, för några år sedan såg det annorlunda ut.

Speedway är en bra produkt, titta bara på hur stort det är i Polen. Allting handlar om hur vi marknadsför sporten, hur vi tar hand om fansen på arenan och hur vi får människor att prata speedway. Det är ett dagligt ansvar som ligger på oss alla som har någonting med sporten att göra. Men inte minst på klubbarna, speedway är en för bra sport för att ha så pass lite medieutrymme som som den har. Tillsammans kan vi ändra på det, ingen kan göra allt men alla kan göra något. Det är hög tid att nå ut med sporten till fler, de vet inte vad de har missat.

Adam Holman
foto: Erik Kruse
Var läsningen värd några kronor? Arbetet med sidan medför tyvärr en hel del utgifter. Varje krona hjälper mig oerhört mycket i min satsning att upprätthålla sidan. Swisha gärna några kronor till 1230908236. Oerhört tacksam för ert stöd.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *