- Annons -

Så löser vi återväxten

Återväxten i speedway är ett hett ämne som diskuteras ofta. Att återväxten är tunn inom sporten är nog de flesta överens om. Vad som skiljer sig är åsikterna om hur problemet med återväxten ska lösas och vad som har föranlett att antalet aktiva förare minskade under en lång tid. Därför bad jag några profiler inom svensk speedway att tycka till i frågan.

- Annons -
- Annons - Bild av reklam till Målillas GP i Speedway

Följande frågor ställdes till alla som deltog i panelen:

Hur tycker du att man ska jobba för att få fler aktiva förare? 

Varför tror du att antalet aktiva förare minskade under en lång period? 

Är vi på rätt väg med arbetet att få fram nya förare?

- Annons -

Stefan Bäckström, lagledare Masarna
Man måste få fram en motor som håller  en säsong med oljebyte typ som i motocrossen. Alltså minska kostnader. Antalet förare minskade eftersom det är för dyrt och svårt att köra in pengarna. Klubbarna får alla ta sitt ansvar för att alla har inte gjort tillräckligt. Även vi ledare. Jag tycker 250 var ett bra förslag men därefter måste vi alla ut och jobba för att få in nya förare, kolla med dem som åker motocross och andra. Vi ligger långt efter och förbundet måste ta sitt ansvar som tar 2 miljoner från klubbarna varje år. Om alla gör något för återväxten kan man vända återväxten till någonting positivt. Jag är glad över alla knattar som kör och alla föräldrar med fler som  skruvar och tröstar. Om vi vill ha speedway kvar måste vi göra något nu.

Viktor Stendahl, ansvarig, skribent,  facebooksidan “speedway det är grejer det”
Man måste börja från grunden med speedwayskola. Nå ut till allmänheten och locka barn och ungdomar till att testa på att köra speedway. Gå ut till skolor och berätta om sporten och erbjuda barn att prova på. Berätta mer under matcherna i en sladdpaus om prova på verksamhet. Jag  tycker det är väldigt tyst om sådant på matcherna. 

Framförallt åktillfällen och snitt har nog gjort att antalet aktiva minskat. Klubbar har tidigare valt att plocka in en utländsk förare med ett lågt snitt istället för att satsa på en ung svensk förare. Sen tycker jag att en del svenska förare har lite bråttom fram. Får de inte åka i elitserien så väljer de att lägga av istället för att lägga ner tiden på att utvecklas. Finns många exempel på förare som nått sin absoluta topp när de är över 30. En annan aspekt är också som jag ser det att man ska ha åldersgräns på när man ska ta klivet över till  nästa kubik. Tycker förarna själva ska välja att ta det steget när man är redo. Finns de förare som börjar sent på 85cc till exempel och sedan året efter ska man börja på 250cc. Då väljer man att sluta istället för att man kanske inte är redo för det steget. 

Jag tycker att vi är på rätt väg. Det är flera lag som har bra ungdomsverksamhet och jobbar på att få fram egna förare. Sedan tycker jag att fjolårets säsong med pandemin ändå gjorde nytta för svensk speedways återväxt. Det var flera unga förare som fick chansen och det hoppas jag på att de får även i år. Det behövs fler svenska förare i lagen och jag tror att det på sikt kommer locka fler personer att gå och kolla på speedway. Men det är en lång väg kvar till att svensk speedway ska vara på helt säker mark. 

Magnus Sandberg, lagledare 250cc, intervjuar profiler i youtubekanalen speedwaysnack, skriver om speedway på sidan Sandberg skriver speedway.
Det är viktigt att det finns ”prova på” tillfällen hos klubbarna för att få barn och föräldrar till dem intresserade. Det är viktigt att synas överallt och visa upp sig att man finns för att på så vis också skapa ett intresse.

En stor anledning var att klubbarna inte tog hand om ungdom och juniorverksamheten tillräckligt mycket. I stort sett allt krut lades på elitverksamheten och då fanns det varken pengar eller energi till att ta hand om övrigt.

Jag tycker att en del klubbar har börjat vakna och det känns som att vi kan vara på rätt väg. Men det är en lång bit kvar. Jag skulle gärna se att en rejäl peng lades undan för att bedriva ungdomsverksamheten. Inte bara för material utan avlönade ledare. Man kan inte längre förvänta sig att en stor grej ska skötas ideellt. Den dagen vi är där kommer vi se en stor skillnad.

Stephen Zetterwall, Smedernas speaker och en stor speedwayälskare.
klubbarna måste ha ett aktivt samarbete med skolorna när det gäller prova på speedwayen. Man skulle kunna visa upp förare och cyklar för de som går i årskurs 4-6

Antalet förare minskade eftersom att det har blivit för dyrt att vara aktiv.

 Jag tycker att vi  är på rätt väg med mycket prova på dagar.

Tony Gudbrand, förare med många års erfarenhet
För att få fler aktiva förare måste klubbarna jobba mer aktivt med ungdomarna, få skolorna att komma och prova. Arbeta med kommunerna så de aktivt kan skicka barn till att prova speedway. Tyvärr är det ett ganska enkelt svar på varför de aktiva förarna har minskat under senaste 18 åren. Man låter inte de svenska förarna få den plats de förtjänar. Man kan inte fostra utlänningar i svensk speedway längre, varför tar man in en lovande ung kille från polen, Danmark eller England när det finns svenska lovande killar? Något är helt galet fel när man i ett elitserie heat har 4 polacker på banan.. Jag förstår varför killar som har kämpat i många år men aldrig får chansen, då slutar man till slut. Ärligt så måste vi ha en begränsning i våra seriesystem med utländska förare för att våra svenska förare ska få plats och det gäller inte bara de kommande åren utan lång tid framöver för att vi ska få bättre standard på våra förare. Just nu är det ett för stort glapp mellan våra bästa förare och de unga killar som kommer upp. Klubbarna måste hjälpas åt för att Sverige ska bli bäst igen.
Adam Holman

foto:Erik Kruse

- Annons -

Liknande artiklar

Kommentarer

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Translate

- Annons -

Dela artikeln

- Annons -spot_img

Senaste artiklarna