Peter Ljung: “Då hade jag kunnat sluta imorgon”

Peter Ljung har haft en lång och framgångsrik karriär. 2020 var inte Peters år då han skadade sig och var inte tillfreds med att köra utan publik. 2021 är han laddad för en ny säsong och tanken är att han ska komma tillbaka till den form han hade 2019.
Intresset för speedway kommer från Peters familj, de gick på speedway redan innan Peter föddes och han fick snabbt ett intresse för sporten.
– Jag var inte många månader gammal när jag för första gången var på en speedwaytävling. Mina föräldrar och äldre syskon var väldigt intresserade. Jag bodde utanför Vetlanda i en by som heter Åseda när jag växte upp. Jag åkte tåg till matcherna och det blev ju som ett äventyr att gå på speedway. Min storebror började köra när han var 16, då var jag liten och tyckte det var spännande att titta när han körde och att få hjälpa till lite runtomkring. När jag var tolv år provade jag att köra och när jag var tretton köpte jag min första cykel. Jag sparade ihop pengar och köpte en cykel för egna pengar, säger Peter Ljung.

Säsongen 2020 blev annorlunda, Peter var mycket skadad och tvingades på grund av coronarestriktioner spendera mycket mer tid i Polen än planerat. Att köra utan publik var inte heller någonting som gick hem hos Vetlandasonen.
– För speedwayens skull var det bra att vi fick en serie. Det var såpass värdelöst att köra utan publik att vi lika gärna kunde ha varit hemma. Jag är så van vid att ha publik, man vet att det jublas och skapar en härlig stämning. När det blev tyst och tomt på arenorna var det så tråkigt att köra så att det nästan var roligare att träna. Publiken betyder allt och jag känner att jag nästan lika gärna kan lägga av imorgon om inte publiken kommer tillbaka.

I första omgången av Bauhausligan kraschade Peter ordentligt. Han flög över sargen och rakt in i en stolpe. Det såg riktigt otäckt ut.
–  Det blev en ny erfarenhet att ha med killar som inte har åkt i Bauhausligan förut. Vi som brukar åka vet exakt vart man har sina motståndare, har man inte kört på den nivån tidigare så är det svårt. Det var en tråkig start på säsongen men jag klarade mig ganska så bra ändå. Det tog udden av hela säsongen för min del. Jag känner ingen rädsla efter olyckan då jag inte slog mig så farligt, visst det var en hård krasch men jag har varit ute för mycket genom åren. Jag har lärt mig att man måste omvärdera situationer då vi har mer unga orutinerade killar med. Inget ont om dem för man måste börja någonstans.

Som mål med säsongen 2021 har Peter satt upp att komma tillbaka i god form.
– Jag har inte satt upp något jättespecifikt. Jag vill komma tillbaka till den fina form jag hade säsongen 2019. Jag fick aldrig riktigt chansen att se hur bra det kunde gå i Vetlanda 2020 då jag skadade mig så tidigt men det ska bli väldigt kul 2021. Jag har haft en uppåtgående trend de senaste säsongerna och det vill jag fortsätta med. 2021 vill jag snitta runt 2 poäng per heat och vara en heatledare i Vetlanda. Jag jobbar väldigt hårt och försöker förbättra mig hela tiden.

Peter är en färgstark person och i hans sociala medier kan det läggas upp material som kan reta vissa personer, någonting Peter tar med en klackspark.
–  Ibland blir det nog lite för högt i tak för vissa. Men man kan inte vara omtyckt av alla så är det. De som känner mig vet att jag skämtar och inte menar allvar. Det kan ibland vara lite svårt att få fram i skrift. Jag använder mest mina sociala medier för mina kompisar. Ibland blir det fel och det är alltid någon som retar sig på mig vilket kan vara lite kul. Tycker de inte om mig så får det vara så, jag gillar inte alla jag heller. Jag tycker alla får vara som de vill och tycka vad de vill.

Som favortibana i Sverige har Peter Västervik där han har kört många år.
– Frågar du mig så är Västervik Sveriges bästa bana, jag har kört där i många år och den är nästan lika rolig oavsett om du vinner eller förlorar. Banan är alltid superbra preparerad och de lägger ner ett fantastiskt jobb. På många håll är banprepareringen åsidosatt och det tycker jag är tråkigt. Hur bra man preparerar banan är avgörande för hur bra racingen ska bli. Har man en tråkig bana kommer ingen publik och utan publik har vi ingen sport.

För att Peter ska trivas i en klubb är det viktigt med kamratskap.
– Jag har varit i bra klubbar i alla år. Vi hade en väldigt bra stämning i Dackarna när jag åkte där, samma sak i Västervik och Vetlanda. Man måste få en kamratskap och gemenskap i klubben där alla både funktionärer, publik och förare trivs och jobbar åt samma håll. Då kan man gå långt. Sammanhållningen är viktig och man måste ha lite årsfester där alla medverkar, eller varför inte hitta på någonting före matchen. Det skapar en familjär känsla som är oerhört viktigt.

Vetlandas lag inför 2021 tycker han ser bra ut, han belyser att de har en bra mixt av förare i truppen.
– Vi har ett bra lag där många fick åka mycket förra året och kom igång på ett bra vis. Vi har en bra blandning av rutin, ungdomar och mycket svenskar. Det är kul att vi har mycket svenskar då det blir lite bättre sammanhållning då man träffar dem på andra tillfällen än bara på matcherna. Det blir en bra nivå på ligan och vi kommer bjuda på många bra heat. Vi tänker långsiktigt.

Slutligen är jag nyfiken på vad Peter har som bästa speedwayminne.
– Nu är det ju hundra år sedan vi vann lag-VM 2003 men det är klart att det var stort att vinna det som junior. Det var även speciellt att köra GP på Ullevi. Blev skaplig ett år då jag slutade sjua, på den tiden var det 24 förare med i GP. Stämningen var magisk när det var solsken och cirka 25000 åskådare på läktaren. Vunnit SM brons individuellt några gånger som också var skoj, avslutar Peter Ljung.
Adam Holman
foto: Erik Kruse
Var läsningen värd några kronor? Sidan drivs ideellt och det medför tyvärr en hel del utgifter. Vore tacksam om ni vill swisha några kronor till: 1230908236. Inget bidrag är för litet, allt är välkommet.

2 kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *