Mikael Teurnberg “vi ska vara med i toppen”

Mikael Teurnberg har på ett eller annat sätt haft speedway runtomkring sig hela livet. Han har vunnit SM guld både som förare och lagledare och kommenterat speedway på TV för att nämna några meriter. Nu är han tillbaka där intresset började för att vinna guld med Dackarna.
Intresset för speedway har Mikael fått från sin pappa som var mekaniker i Målilla på 50-talet. Mikaels pappa flyttade sedan till Roslagen på 60-talet och var med och startade upp speedwayen där.
– Jag är mer eller mindre uppväxt på banan. Min pappa körde även speedway och isracing. Det hade kunnat bli så att man hade blivit trött och spytt på speedway men i mitt fall blev det tvärtom. Jag började själv köra speedway 1979. Jag har varit väldigt intresserad hela livet, säger Mikael Teurnberg.
Som förare beskriver Mikael att det gick bra fort för honom på stor cykel. Han tog för sig direkt och redan fjärde säsongen tog han sig till JVM final. 
– Jag hade inte det där sista lilla för att tillhöra de allra bästa men hade jag en bra dag så kunde jag slå vem som helst. Jag körde 5 säsonger i England och hade speedway som heltidsjobb under ett 15 tal år . Jag var med och tog upp Rospiggarna till Elitserien och vann även tre SM guld med dem.

2001 avslutade Mikael karriären. Han hade under karriären lärt känna Andreas Jonsson bra och valde då att gå in i hans GP team.
– Det var någonting vi hade pratat om länge. Jag var med från 02 till 07. Det var både GP tävlingar och seriematcher så jag var hans manager kan man säga.

2008 fick Mikael Ett erbjudande om att jobba med finsk ungdomsspeedway, de skulle göra en satsning. Det var Timo Lahti, Jari Mäkinen den generationen. Mikael jobbade med finska ungdomarna i två år innan han tog över Rospiggarna 2010. Från åren 2001-2010 var han även lärare på en yrkesskola.
– När jag kom in i Rospiggarna blev det mindre jobb på skolan och jag satsade mer på speedwayen. 2012 växte Rospiggarna och sedan dess har jag valt att satsa på speedwayen. Många tyckte först att det var dumt att släppa ett så bra jobb, det är väl det mest galna jag har gjort men det blev ju en otrolig resa. Jag startade resan efter säsongen 2010 med att börja bygga upp någonting nytt. Vi begärde oss ner till Allsvenskan. Det går inte att sammanfatta kort men det var otroligt. Vi vann Allsvenskan 2013 och det gick bra direkt. Vi vann brons 2014 och guld 2016. När jag slutade 2018 var jag slut, jag hade haft hand om GP tävlingar, lagledare, Isracing och bilspeedway bland annat.

Rollen som Mikael får i Dackarna tycker han skiljer sig mycket från den roll han hade i Rospiggarna. Han berättar att han aldrig kommer göra om det han gjorde i Rospiggarna.
– I Rospiggarna blev det för mycket tillslut. Det var ju att bygga upp en hel klubb. I Rospiggarna var jag hela hjulet men i Dackarna känner jag mer att jag är en kugge i ett hjul. Dackarna har varit stabila under lång tid med en stark styrelse och många duktiga människor. Jag är inte med alls på det viset. Givetvis finns det saker jag kan tillföra med den erfarenhet jag har av att bygga upp en förening. Jag kände att jag var sugen på en ny utmaning och det passade bra när Peter valde att sluta som lagledare

Mikael får ofta beröm för hans ledarstil och han är en populär ledare som de flesta verkar tycka om oavsett vilket lag man håller på. Till Synes så är han även väldigt populär hos förarna. Jag är nyfiken på vad han tror att han gör så bra.
– Oj det kan jag inte svara på för det visste jag inte om själv. Jag har ju suttit i TV och pratat i nio år så folk har ju hört mig prata mycket. Det märker jag att jag har nytta av när jag åker och träffar speedway människor att de känner igen rösten. Jag har lärt mig en hel del när jag körde speedway, jag hade väl ett femtontal ledare under min professionella karriär. Jag tänkte på hur de var som ledare, vad de gjorde bra och mindre bra. Sedan utgick jag från mig själv och jobbade efter det som ledare. Man måste ha hunger som ledare det är viktigt. Jag är väldigt rak av mig och ser media som väldigt viktigt. Man ska ge tid att ställa upp på intervjuer och jag tror att det kan göra att man blir populär.

Vi kommer in på hur det gick till när laget för 2021 skulle byggas. Mikael beskriver att han haft bra hjälp av styrelsen där han har kommit med önskemål och kunnat bolla idéer. I Rospiggarna var han ensam och hade inte riktigt någon att prata med.
– Jag har tagit det lugnt bara. Jag har haft en plan och det har fallit på plats en bit i taget. Det känns bra, jag har tänkt på personlighet och tillgänglighet. Jag visste att det skulle finnas förare att tillgå och såg ingen anledning att stressa. Jag är nöjd med laget och jag har hållit mig inom de ramar jag skulle ekonomiskt, och jag är även nöjd med att vi har några lokala killar som kommer få chansen det är viktigt.

Målsättningen för 2021 är tydlig, Dackarna ska vara med och slåss i toppen.
– Det är mycket som ska stämma och man ska växa längs vägen. Titta på handbollslandslaget de blev bättre och bättre för varje match. Det gäller att köra ihop sig och vara som bäst till slutspelet. Det är svårt att vinna men mitt mål är att vara med och slåss om guldet. Skador styr man aldrig över och det är mycket som ska stämma men givetvis är målet att vinna. Jag kommer inte hit och är nöjd över att åka ut i en kvartsfinal. Man kan inte lova att vi ska vinna men jag lovar att vi ska göra allt för att vinna.

Mikael lyfter fram Thorsell, Jensen och jakobsen som riktigt bra grabbar och han tror att de kan få sitt stora genombrott i år.
– De skulle kunna finnas en GP förare i dem. Man ska hålla ett extra öga på dem denna säsongen. Vi vet redan vad Doyle och Janowski går för.

Avslutningsvis undrar jag hur Dackarna jobbar för att få fler intresserade av sporten och vad Mikael med sin erfarenhet tror är viktigt.
– Det pratar vi om hela tiden och det är en av anledningarna att jag är här nere nu. Det är viktigt att det pratas och skrivs om Dackarna, att göra folk nyfikna och intresserade. Vi har ett bra lag som drar folk. Man måste få känslan att man ska gå på speedway för det är där det händer. Mycket folk drar med sig mer folk. Det finns ett väldigt stort spedwayintresse och det pratas mycket speedway i trakten. Det måste vara mycket bättre att gå live än att sitta hemma, avslutar Mikael Teurnberg.

Adam Holman

Foto: Roffe Lundstedt

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *