Daniel Davidsson: “Vi är på rätt väg”

Daniel Davidsson gick direkt från att vara förare till att ta över som lagledare i en krisande klubb. Daniel har gjort ett bra jobb och nu är det en mer positiv känsla kring Motala laget.

Daniel Davidsson gjorde 2020 efter många år som professionell förare sitt första år som lagledare. Jag undrar därför om det var som han trodde att vara lagledare.

– Det går inte att blunda för att det var en pandemi och självklart blev det annorlunda i och med att det blev en jättekort säsong och märkliga förberedelser när man inte visste när vi skulle komma igång. Jag har inte varit med i ett normalläge så det blir svårt att svara på. Däremot själva arbetet med att leda laget och göra taktiska förändringar blev väl ungefär som jag tänkt mig. På sikt vill jag gärna ha någon att leda laget tillsammans med, det är nog inte hållbart i längden att vara ensam. Tempot mellan heaten är så pass uppskruvat att det blir stressigt när man ska hinna kontakta domare och förare om taktiska förändringar mellan heaten. Så framöver skulle det vara skönt att få lite assistans, säger Daniel Davidsson.

Säsongen 2020 blev kort men Daniel tycker ändå att den var bra och bjöd på bra speedway.

– Det var riktigt bra speedway, underhållningen var bra och jag som stod på sidan kan inte säga att jag såg någon större skillnad på en vanlig säsong. Det är klart att det saknades några stjärn förare men jag tycker att racingen var minst lika bra som tidigare år. Alla lag ska ha en stor eloge för att de tog ansvar så att vi kunde få en säsong. Det kommer kunna vår liga framöver att vi gör vårt jobb även när det är tufft.

Ekonomin i klubben är på uppgående. När Daniel tillträdde som lagledare var det som han själv beskriver det kaos kris och katastrof. Nu är läget dock annorlunda i klubben.

– Vi hade tunga moln hängande över oss i slutet av 2019 och början av 2020. Vi gjorde en bra ekonomisk säsong 2020 och nu ser läget betydligt bättre ut. Det beror på många saker. Vi har inlett en omorganisation och vänt på varenda sten för att minska kostnaderna. Det är en process som kommer fortsätta ett bra tag framöver men vi har kommit en god bit på vägen.

De sportsliga målen utgår idag från att det blir en full serie och då förkunnar Daniel att ombyggnadsfasen kommer fortgå några år till och att laget på pappret fram tills dess inte kommer tillhöra toppen.

–  Vårt lag ser betydligt bättre ut i år än förra året och bara för att vi på pappret inte kommer ta guld betyder ju inte det att vi inte kommer kämpa för att gå långt och vinna matcher. Vi har byggt ett lag som ska vara bra framförallt på hemmaplan. Men i det läget vi är nu kan vi inte säga att vi har ett lag som ska ta guld annars är det ett misslyckande.

För att bredda intresset skulle Piraterna egentligen behöva ta in publik.

– Just nu är det svårt att sälja in sporten när man inte riktigt vet vad som gäller. Det är svårt att besöka skolor och företag och så när ingen vet vad som händer med pandemin. Den stora grejen för oss bli att starta upp en fungerande ungdomsverksamhet. Just nu har vi ingen och det kommer bli extremt viktigt för oss. Vi skulle startat upp med prova på i år men pandemin kom i vägen för det. Klubben kommer inte överleva utan en ungdomsverksamhet. Ungdomsverksamheten skapar ett så mycket större intresse än bara för den som kör. Man engagerar hela familjen och mor och farföräldrar. Därför är den så oerhört viktig.

När Daniel byggde laget som ska stå på startlinjen 2021 har han tänkt på budgeten och att försöka hitta förare som har möjlighet att köra oavsett restriktioner i olika länder.

– Vi visste ju om inför 2021 att det kan bli så att restriktioner ställer till det. Risken finns att ligor skjuts fram och att det blir ett ihoptryckt schema. Därför har jag försökt att gå brett och inte lägga något större fokus på Ekstraliga förarna som bara får åka i en liga utanför Polen, vi försöker även att inte ha förare som kör i samma lag i exempelvis polska andraligan. England försöker vi också undvika. Vi har bara Jörgensen som åker där. Vi ska kunna åka vilken dag det än blir, säger de att vi kör på fredag eftermiddag så ska det inte hänga på att vi inte får ihop lag. Vi har byggt ett jämnt lag för att inte vara så beroende av att ha förare som inte är tillgängliga.

I Piraterna kommande säsong ska man hålla ett extra öga på Jörgensen, Ellis och Seifert Salk.

– Jörgensen är van att åka 100 tävlingar per år och när han kom till oss hade han åkt två. Han gjorde det riktigt bra mot slutet och körde till sig ett snitt på 1.700. Ellis var också riktigt bra och tappade bara två poäng på två hemmamatcher innan han blev långtidsskadad. Kan han återhämta sig bra blir han att räkna med. Sedan har vi en ung och intressant förare i Jonas Seifert Salk. Om vi kommer iväg bättre från start så kommer ett helt gäng av våra förare att höja sitt snitt markant. Tomas H Jonasson gör en jättesatsning och blir att räkna med.

De laget som Daniel tycker ser starkast ut är Dackarna.

– Det är ett gäng som ser starka ut men i dagsläget är  Dackarna starkast, det kommer ju såklart hända en del saker längs vägen men just nu är det Dackarna, avlsutar Piraternas lagledare Daniel Davidsson.

Bild: Piraternas hemsida

Adam Holman

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *